Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia
Materiał/technika: malarstwo wielkoformatowe
Wymiary: ok. 10 x 8 m
Obiekt:
Mural wypełnia boczną ścianę szczytową budynku mieszkalnego w centrum Oliwy, tuż przy pętli tramwajowej, z inicjatywy Marcina Budzińskiego, gdańskiego artysty, znanego z wielu innych wielkoformatowych realizacji w przestrzeni miasta. Autor pragnął stworzyć mural o tematyce lokalnej, nawiązującej do bogatej historii Oliwy, który byłby pewnego rodzaju wizytówką dzielnicy. Jak wspominał w wywiadach autor:
„Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej, odsłoniło się w Gdańsku kilka fajnych ścian, wcześniej zasłoniętych siatką reklamową. Ta właśnie jest jedną z takich ścian. Pomyślałem, że przydałoby się tu malowidło historyczne, taka pocztówka z dzielnicy, która jest zaproszeniem, by wejść w nią dalej”.
Idea muralu została zaczerpnięta z przedwojennej pocztówki, na której przedrukowano starą rycinę nieznanego autora z widokiem na Opactwo Cystersów w 1574 roku. Mural, podobnie jak oryginalna pocztówka, jest utrzymany w kolorze sepii i został namalowany techniką pointylizmu (drobnych punktów farby kładzionych pędzlem blisko siebie, o różnym natężeniu, które z odpowiedniej odległości tworzą obraz). Powyżej widoku umieszczono napis stylizowany na ręczną kaligrafię: „Opactwo Cystersów Oliwa 1574”. Na pierwszym planie kompozycji widać niskie zabudowania gospodarcze Opactwa oraz roślinność i drzewa, na planie dalszym stoi dominująca nad pozostałymi budynkami sylwetka kościoła. Co ciekawe, rycina jak i mural ukazują pejzaż oliwski i widok na Opactwo tuż przed jego doszczętnym spaleniem w 1577 roku, z czasów panowania opata Kacpra Geschkaua, gdy Gdańskiem i Oliwą targały spory na tle religijnym i bunt przeciwko władzy królewskiej Stefana Batorego. Dopiero w 1578 roku Gdańsk uznał władzę Batorego i musiał wypłacić 20 tysięcy guldenów odszkodowania Opactwu. Dzięki temu, jak i hojnym nadaniom królewskim, kościół i zabudowania klasztorne odbudowano w takiej samej formie, jak przed spaleniem i oddano do użytku w 1583 roku.
Prace nad muralem zostały wykonane przez Budzińskiego oraz trzech malarzy z grupy Wakeuptime: Tomasza Szabłowskiego, Tomasza Ptaka i Jana Kołodzieja.
Miejsce:
Miejsce na mural zostało wybrane w przemyślany sposób – umiejscowienie malowidła przy wjeździe w ulicę O. Rybińskiego, tuż przy zajezdni tramwajowej, gwarantuje dobrą widoczność muralu zarówno dla przybywających do Oliwy komunikacją miejską, jak i kierowców podróżujących ulicą Grunwaldzką. Sponsorem muralu i jego mecenasem oraz opiekunem jest deweloper Moderna Holding, który w pobliżu obiektu zrealizował wcześniej dwie inwestycje mieszkaniowe.
Nota o autorze: Marcin Budziński – ur. w Gdańsku. Jest artystą plastykiem, grafikiem i projektantem. Studia ukończył na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w pracowni prof. Sławomira Witkowskiego. Brał udział w licznych wystawach i konkursach, m.in. Biennale Plakatu Polskiego, Międzynarodowym Biennale Plakatu w Wilanowie, Festiwalu Plakatu Reklamowego. Został nominowany do nagrody Studencka Grafika Roku w Gdańsku oraz zdobył trzecią nagrodę w tym konkursie w Krakowie. Pracuje w branży reklamowej, specjalizuje się w projektowaniu materiałów drukowanych oraz tworzeniu znaków graficznych. Twórca licznych murali w przestrzeni miejskiej polskich miast. W Gdańsku jego prace można znaleźć na ścianach budynków przy ul. Piastowskiej 90, 3. Maja 16, na budynku przy skrzyżowaniu ulic Białej i Wajdeloty. Jest także twórcą reklam muralowych.
Stan obiektu: brak uwag
Właściciel/opiekun: wspólnota mieszkaniowa/Moderna Holding
Autor wpisu: Kora Kowalska
Do wykonania muralu zużyto 50 litrów farby.
Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia