Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia
Technika: rzeźbiarstwo w drewnie bukowym
Wymiary: wys. 2,1 m, przekrój 0,6 m
Obiekt: Shore Leave Predatory jest rzeźbą wertykalną, wolnostojącą. Bernd Fuchs, projektując rzeźbę, zamierzał przedstawić w żartobliwy sposób ważny temat, jakim jest współzależność pomiędzy działaniami ludzkości i pozostałymi elementami natury. Delikatna równowaga między poszczególnymi częściami przyrody została zaburzona już dawno. Dążymy do katastrofy ekologicznej i chociaż coraz bardziej zdajemy sobie z tego sprawę, usypiamy swą czujność, żyjąc teraźniejszością. Rzeźba przedstawia hipotetyczną sytuację, gdy bałtycki dorsz wychodzi z morza na ląd jako drapieżca i zamiast wylądować na naszym talerzu w sąsiedztwie gotowanych ziemniaków i sosu koperkowego, staje w naszych drzwiach w bojowym rynsztunku. Zaopatrzony w gumowe kalosze, ozdobną, wojskową odznakę, w płetwie dzierży efektowny trójząb. Przywodzi na myśl stwory z rzymskiej mitologii. Na jego obliczu gości pozornie przyjacielski uśmieszek, a bardziej wnikliwy obserwator dostrzeże w nim cień nadziei na okazanie litości nam, ludziom. Okazuje się też, że w samym centrum dekoracyjnej odznaki kryje się serce – symbol miłości. Może zatem w relacji człowiek – natura jest jeszcze przestrzeń na negocjacje? Rzeźba powstała w 2017 r. w ramach Międzynarodowego Pleneru Rzeźby z Drewna pod hasłem „Bałtycki Dom”, organizowanego przez Fundację Wspólnota Gdańska. Artyści szukali odpowiedzi na pytania: kim są ludzie znad morza? Co wiemy o naszych nadbałtyckich sąsiadach? Czy mamy wspólne cele? Morze Bałtyckie łączy, czy dzieli? Plener, podczas którego powstały prace, odbył się na terenie Zespołu Szkół Architektury Krajobrazu i Usługowo-Handlowych w Gdańsku Oliwie. Wydarzenie dedykowano Nadbałtyckiemu Centrum Kultury z okazji 25-lecia placówki. Rzeźba, których docelową lokalizacją stanowił Zespół Szkół, najpierw została zaprezentowana przy Centrum św. Jana w Gdańsku.
Fundacja w latach2014–2017 zrealizowała pięć plenerów rzeźby z drewna z udziałem artystów z Polski, Litwy, Ukrainy, Rosji, Białorusi, Norwegii, Hiszpanii, Finlandii i Niemiec. Inspiracją kolejnych plenerów były hasła: „Wolność i odpowiedzialność” (2014), „Książka/Słowo” (2015), „Granice wolności – czy człowiek może ingerować w przyrodę?” (2015), „Migranci. Swoi? Obcy?” (2016), „Bałtycki Dom” (2017). Rzeźby, które powstały, są eksponowane w gdańskim Parku im. Jana Pawła II, tworząc Gdańską Galerię Plenerową Rzeźby, oraz w Leśnym Ogrodzie Botanicznym w Gdyni Marszewie. Sponsorem plenerów była firma Aste sp. z o.o. przy współfinansowaniu przez Miasto Gdańsk. Partnerzy plenerów to Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i Nadleśnictwo Gdańsk.
Miejsce: Rzeźba jest usytuowana na terenie Zespołu Szkół Architektury Krajobrazu i Usługowo-Handlowych w Gdańsku Oliwie.
Informacje o autorze: Bernd Fuchs – niemiecki rzeźbiarz mieszkający w Berlinie. Tworzy w drewnie, budulcu, który fascynuje go od lat. Pasję tę najpierw rozwijał jako profesjonalny drwal i chirurg drzew, by w 2008 r. uzyskać kwalifikacje rzeźbiarskie w Woodcarving School Geisler-Moroder w Elbigenalp w Austrii. Jego twórczość jest świadectwem codziennych eksploracji natury człowieka i jego otoczenia. Z sukcesami uczestniczy w krajowych i międzynarodowych konkursach, wystawach, sympozjach rzeźby w drewnie, otrzymał m.in. II nagrodę w Kunst am Wasser International symposium w Talsperre Kriebstein (2017, Niemcy), Kunst:Offen Collective Mecklenburg-Vorpommern (2017, Niemcy), Group Global 3000 „Licht” Collective Berlin (2017, Niemcy), I nagrodę w Kunst am Wasser International symposium Kriebstein, (2016, Niemcy), Art-figura Collective Schwarzenberg/Erzgebirge (2015, Niemcy), Natur-Mensch Collective Nationalpark Harz, Skt. Andreasberg (2014, Niemcy), Wild geworden Solo exhibition Galerie Boris Kohlbecher (2013, Niemcy).
Stan obiektu: dobry
Właściciel: Fundacja Wspólnota Gdańska
Autorka wpisu: Marzena Świtała
Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia