Czym jest

GAPS?

GAPS – to wirtualna kolekcja dzieł sztuki zlokalizowanych w przestrzeni Miasta Gdańska

O nas - duża grafika O nas - duża grafika O nas - duża grafika O nas - duża grafika

CZYM JEST GAPS?

Na stronie projektu GAPS znajduje się mapa z obiektami artystycznymi w przestrzeni publicznej Miasta Gdańska. Użytkownik może odnaleźć informacje o dziełach sztuki na terenie wybranych dzielnic, a także zaplanować spacer pod kątem różnych technik, stylów i autorów. GAPS to zbiór otwarty, systematycznie poszerzany przez ekspertów, ale także przez użytkowników. Strona umożliwia zapoznanie się z historią trwałych obiektów sztuki, takich jak: rzeźba miejska, rzeźba pomnikowa, malarstwo wielkoformatowe, sgraffito, mozaika, instalacja, instalacja świetlna, graffiti, mała architektura, mural i wiele innych.

GAPS to wirtualna kolekcja i baza danych, która umożliwia pogłębienie wiedzy na temat sztuki znajdującej się w naszym najbliższym otoczeniu.

 

ZAŁOŻENIA PROJEKTU GAPS

GAPS zajmuje się inwentaryzacją, dokumentacją, opisem i prezentacją obiektów o znamionach sztuki, które można znaleźć w przestrzeni publicznej Miasta Gdańska.

 

Przestrzeń publiczną rozumiemy jako przestrzeń ogólnodostępną bez żadnych ograniczeń.

Obiekt sztuki rozumiemy jako całościowy i syntetyczny wytwór artystyczny o określonym sensie, zaprojektowany lub wykonany przez artystę lub projektanta.

Obiekt sztuki w przestrzeni publicznej rozumiemy jako obiekt zaprojektowany dla przestrzeni publicznej, który dyskursywnie łączy się z zastaną rzeczywistością historyczną, społeczną, architektoniczną, urbanistyczną.

Inwentaryzacja i digitalizacja trwałych obiektów sztuki, takich jak: rzeźba miejska, rzeźba pomnikowa, malarstwo wielkoformatowe, sgraffito, mozaika, instalacja, instalacja świetlna, graffiti, mała architektura, mural, odbywa się bez selekcji na poziomie formalnym i estetycznym.

 

Projekt GAPS nie zajmuje się digitalizacją działań efemerycznych (takich jak happening, performance, plakat, druk ulotny), anonimowych graffiti, tagów, vlepek, tablic pamiątkowych, anonimowych obiektów sakralnych (kapliczki, krzyże, tablice pamiątkowe), obiektów o charakterze kibicowskim lub reklamowym.

 

ORGANIZATORZY I PARTNERZY

Projekt realizowany przez Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, w ramach Programu Operacyjnego Kultura i Czas Wolny, w ramach zadania Sztuka w przestrzeni publicznej Miasta Gdańska.

Organizator: Miasto Gdańsk

Partnerzy projektu: Wspólnota Gdańska, Instytut Kultury Miejskiej, Nadbałtyckie Centrum Kultury

Zespół GAPS

Jadwiga Charzyńska

Uzyskała dyplom na Wydziale Malarstwa i Grafiki gdańskiej PWSSP w 1994 roku. Od 2004 dyrektor CSW ŁAŹNIA. Do jej najważniejszych inicjatyw należą: Galeria Zewnętrzna Miasta Gdańska i Art+Science Meeting (razem z Ryszardem W. Kluszczyńskim), w ramach którego zaprezentowana została twórczość takich artystów jak: Stelarc, duet Oron Catz & Ionat Zurr czy Masaki Fuijhata. W 2008 otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie kultury. W tym samym roku, wraz z całym zespołem CSW, otrzymała Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” przyznawany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 otrzymała nagrodę specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w uznaniu „nieocenionych zasług dla kultury polskiej”.

Marta Cyuńczyk

Historyczka sztuki, która swoje doświadczenie zawodowe w produkcji artystycznej zdobywała przez lata dzięki współpracy z takimi instytucjami kultury w Gdańsku jak Gdańska Galeria Miejska czy Instytut Kultury Miejskiej. Po ukończeniu szkolenia w ramach prowadzonych przez CSW ŁAŹNIA warsztatów z audiodeskrypcji Usłyszeć obraz otrzymała możliwość kooperacji z tą instytucją przy tworzeniu różnych projektów realizowanych w duchu dostępności i otwartości na osoby z dysfunkcją wzroku oraz słuchu. Autorka tekstów alternatywnych do fotografii w ramach projektu GAPS.

Jacek Dominiczak

Profesor sztuki i architekt IARP (Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej). Na Wydziale Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku prowadzi Pracownię Projektowania Wnętrz Miejskich dedykowaną studiom nad zaawansowaniem architektury i urbanistyki współczesnych miast. Pracuje nad dialogiczną formułą etyki architektury, jest autorem teorii Miasta Dialogicznego oraz narzędzi pomocnych w jego projektowaniu: Metody Siatki Miejskiej Kodu Tożsamości Lokalnej. Jest badaczem i popularyzatorem tych idei: rezultaty swoich prac przedstawia w publicznych wykładach, seminariach, warsztatach i wystawach, pisze o nich w książkach i czasopismach. Jest też praktykiem opracowywanych idei — projektuje wtedy, gdy idea zaciekawia Innych i ma szanse realizacji. Autor opisów i redaktor merytoryczny projektu GAPS.

Michalina Domoń

Dziennikarka, PR-owiec, kuratorka. Studiowała filologię polską i historię sztuki na Uniwersytecie Gdańskim. Autorka tekstów o sztuce, architekturze i designie. Publikowała na łamach: Trójmiasto.pl, Wp.pl, Design Alive czy Artysta i Sztuka, a także w wydawnictwach zbiorowych oraz katalogach. W latach 2015-2019 pracowała w CSW ŁAŹNIA w dziale wystaw, gdzie zajmowała się projektem Galeria Zewnętrzna Miasta Gdańska oraz Niefestiwal Miasto i Sztuka. W latach 2019-2020 realizowała projekt Craft Lab w Centrum Designu Gdynia i współpracowała przy organizacji festiwalu Gdynia Design Days. Obecnie PR-owiec i rzeczniczka prasowa Muzeum Emigracji w Gdyni. Popularyzatorka polskiej ilustracji. Kuratorka projektu Pojedynek rysowników (w magazynie Prestiż) oraz cyklu wystaw realizowanych w Sztuce Wyboru w Gdańsku. Autorka opisów dzieł sztuki w ramach projektu GAPS.

Noemi Etush

Historyczka sztuki, Kierowniczka Ośrodka Edukacji Muzealnej, Wolontariatu i Współpracy z Publicznością Muzeum Narodowego w Gdańsku. Doktorantka w zakresie nauk o sztuce w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Członkini Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Pełniła funkcję koordynatorki ds. dostępności CSW ŁAŹNIA. Współtwórczyni programu Usłyszeć obraz, którego kontynuacją jest ŁAŹNIA dostępna. Koordynatorka projektów i działań rewitalizacyjnych oraz trenerka dostępności. Jako animatorka i przewodniczka miejska związana z trójmiejskimi instytucjami kultury od 2014 roku. Autorka opisów dzieł sztuki w ramach projektu GAPS.

Jacek Friedrich

Historyk sztuki, doktor habilitowany, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku, pełnił również funkcję dyrektora Muzeum Miasta Gdyni. Wykładowca, pracownik Katedry Historii Sztuki i Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego. Autor i redaktor ponad stu publikacji naukowych oraz kilku książek. Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi (2008), otrzymał Pomorską Nagrodę Muzealną (2015) za wystawę Narodziny Miasta. Gdyński modernizm w dwudziestoleciu międzywojennym. Wyróżniony Nagrodą Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury Splendor Gedanensis (2015). Autor i współautor wystaw m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Muzeum Miasta Gdyni. Redaktor merytoryczny projektu GAPS.

Klaudiusz Grabowski

Historyk, historyk sztuki, doktorant Uniwersytetu Gdańskiego, adiunkt w Muzeum Gdańska. Jego zainteresowania skupiają się wokół kształtowania układu przestrzennego rodzinnego miasta i sztuce w przestrzeni publicznej. Autor wystaw, tekstów i publikacji poświęconych przeszłości i kulturowemu dziedzictwu Gdańska w tym: Dekoracje architektoniczne Gdańska 1945-1989. T. 1, Główne Miasto – fresk, sgraffito, mozaika, ceramika, red. J. Kriegseisen, Gdańsk 2016, Detale Politechniki Gdańskiej: zdobienia architektoniczne, red. J. Szczepański, Gdańsk 2018. Autor opisów dzieł sztuki w ramach projektu GAPS.

Aleksandra Grzonkowska

Historyczka sztuki, kuratorka, badaczka. Prezeska Fundacji Kultury Wizualnej Chmura, odpowiedzialna za jej program artystyczny, badawczy i kuratorski. Doktorantka na Uniwersytecie Gdańskim. Kuratorka i koordynatorka licznych projektów indywidualnych, a także wystaw zbiorowych artystów polskich i zagranicznych (m.in. Show me your hands, Marta Romankiv & Łukasz Surowiec; more than the sum of its parts, Florian Tuercke). Współpracowała z Fundacją Wyspa Progress/Instytutem Sztuki Wyspa, Festiwalem Artloop w Sopocie oraz Muzeum Emigracji w Gdyni. Redaktorka katalogu Nakład własny, Augustus. F. Shermana. Atlas migranta, katalogu indywidualnego Bogny Burskiej Filmy, współredaktorka serii wydawniczej Alternativa.Editions. Redaktorka merytoryczna projektu GAPS.

Kinga Jarocka

Historyczka sztuki, kuratorka wystaw, absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, obecnie kurator w Dziale Sztuki w Przestrzeni Publicznej w CSW ŁAŹNIA. Zaangażowana w tworzenie wystaw sztuki współczesnej, a także wystaw dotyczących designu, ilustracji i architektury. Obszar jej zainteresowań badawczych obejmuje sztukę najnowszą, nowe media, sztukę lat 70–80. XX w., architekturę modernistyczną, oraz współczesny design. Koordynatorka projektu GAPS, autorka opisów dzieł sztuki.

Paweł Jóźwiak

Na co dzień fotograf Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Współpracuje z trójmiejskimi instytucjami kultury. Miłośnik muzyki na żywo, z wieloletnim dorobkiem jako fotograf koncertowy, za co został wyróżniony DOKIEM, promującym trójmiejską scenę muzyczną oraz osoby z nią związane (2016). Zdobywca nagrody organizatorów ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Koncertowej (2009). Finalista DEBUTS, publikacji magazynu fotografii dokumentalnej DOC, jako jeden z dwudziestu obiecujących polskich fotografów (2017). Fotografuje dzieła sztuki w ramach projektu GAPS.

Alina Kietrys

Publicystka, zajmuje się krytyką artystyczną, jest również reportażystka, autorką filmów dokumentalnych, trenerką i mentorką na warsztatach specjalistycznych. Pracowała w Polskim Radiu w Gdańsku i w Warszawie, w Ośrodku Telewizyjnym w Gdańsku, w redakcji „Głosu Wybrzeża” – zawsze w działach związanych z kulturą. Była w zespole biura prasowego w Komitecie 1000-lecia Miasta Gdańska, a także współpracowała z mediami ogólnopolskimi, publikowała w wielu tytułach. Jest autorką książki Niespokojni, wydanej przez PWN. Prowadzi jako redaktorka naczelna dwa tytuły: Rocznik Sopocki i Magazyn Pomorski. Redaktorka językowa projektu GAPS.

Kora Tea Kowalska

Archeolożka i antropolożka kultury, wykładowczyni, autorka tekstów i kolekcjonerka rzeczy wyrzuconych przez innych. Prowadzi internetowy projekt od rzeczy skład. Współpracowała z licznymi instytucjami, współtworząc m.in. projekty kulturalne, instalacje artystyczne, organizując warsztaty czy pracując nad wystawami i kolekcjami muzealnymi. Jest koordynatorką projektu GAPS i autorką opisów obiektów.

Jacek Kriegseisen (1965-2021)

Historyk sztuki, nauczyciel akademicki, muzealnik. W latach 1989-1994 studiował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, na kierunku konserwatorstwo i zabytkoznawstwo, ze specjalizacją muzealnictwo oraz w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Doktoryzował się w 2005 roku w Instytucie Historii Uniwersytetu Gdańskiego. Był wieloletnim pracownikiem Zakładu Historii Sztuki Nowożytnej UG. W swojej karierze zawodowej związany był także z  Muzeum Narodowym w Gdańsku, gdzie przez kilka lat pełnił funkcje wicedyrektora do spraw naukowych. Specjalizował się w zakresie nowożytnego rzemiosła artystycznego, a w szczególności złotnictwa w Prusach Królewskich, Prusach Książęcych i na Pomorzu. Od 2016 roku, przez dwie kolejne kadencje, pełnił funkcję Prezesa Historyków Sztuki Oddziału Gdańskiego. Redaktor merytoryczny projektu GAPS. Zmarł 15 lipca 2021 roku.

Dorota Kucharczyk

Absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Gdańskim oraz Podyplomowych Studiów z zakresu Rewitalizacji Architektoniczno-Urbanistycznej Obszarów Miejskich na Politechnice Gdańskiej. Historyczka Sztuki, Specjalistka ds. Promocji działań kulturalnych, autorka tekstów do Atlasu Architektury Gdańska oraz publikacji o architekturze i urbanistyce powojennej. Pracowała m.in. przy Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Wizualnych Alternativa, Festiwalu Narracje, Festiwalu Present Performance, Festiwalu inPROGRESS. Kuratorka projektu Stacja Transformacja Skanuje dotyczącego badań z zakresu architektury i urbanistyki. Współkuratorka projektu Nowe Świątynie Gdańska w okresie PRL organizowanego przez Muzeum Gdańska. Autorka opisów dzieł sztuki w ramach projektu GAPS.

Piotr Lorens

Prof. dr hab. inż. arch., prof. zw. Politechniki Gdańskiej. Kierownik Katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej oraz – od 2021r. – Architekt Miasta Gdańska. Stypendysta Fulbrighta, aktywnie zaangażowany w prace komitetów naukowych (m.in. w ramach struktur Polskiej Akademii Nauk) oraz stowarzyszeń profesjonalnych (m.in. ISOCARP, TUP, ICOMOS-u oraz TICCIH). Pracuje także przy planowaniu i realizacji różnego rodzaju projektów i przedsięwzięć urbanistycznych, związanych przede wszystkim z transformacją i odnową miast. W ramach projektu GAPS prowadził inwentaryzację obiektów artystycznych w przestrzeni Gdańska.

Jarosław Orłowski

Lokalny przewodnik po Kolekcji Malarstwa Monumentalnego na Zaspie w Gdańsku. Autor opisów dzieł sztuki w ramach projektu GAPS.

Małgorzata Paszylka-Glaza

historyczka sztuki, kustoszka Muzeum Narodowego w Gdańsku, kuratorka wystaw, wykładowczyni akademicka, autorka publikacji z zakresu sztuki nowoczesnej. Redaktorka merytoryczna projektu GAPS.

Beata Purc-Stępniak

Doktor, historyk sztuki. Studiowała historię sztuki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W latach 1985-1987 pracownik Biblioteki Gdańskiej PAN. Od 1987 r. zatrudniona w Pracownii Malarstwa Europejskiego Muzeum Narodowego w Gdańsku, obecnie kustosz, organizatorka wielu wystaw we współpracy zagranicznej. Od 2002 r. adiunkt w Zakładzie Teorii Sztuki, Instytut Historii Sztuki na Wydziale Historycznym UG, Członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Muzealników Polskich oraz International Council for Curators of Dutch and Flemish Art (CODART).
Wyróżniona nagrodą Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki, nominowana 3 razy do Pomorskiej Nagrody Artystycznej. Główne obszary zainteresowań badawczych: historia sztuki okresu nowożytnego, w szczególności sztuka niderlandzka i niemiecka, teoria sztuki europejskiej, historia muzealnictwa i kolekcjonerstwa. Członek zespołu realizującego projekt badawczy Badanie strat wojennych Muzeum Narodowego w Gdańsku w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Redaktorka naukowa projektu GAPS.

Jan Rosiek

Projektant książek, wystaw i identyfikacji wizualnych. Absolwent grafiki na Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Stale współpracuje z Gdańskimi ośrodkami kultury (m.in CSW ŁAŹNIA i Muzeum Gdańska). Jego projekt książki Body Art Olgi Kubińskiej otrzymał wyróżnienie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek w konkursie na najpiękniejszą książkę roku. Z zamiłowania ilustrator, autor projektu skupionego na architekturze, geometrii i kolażu pt. Bezmiar. Autor oprawy graficznej projektu GAPS. 

Gabriela P. Shacklock

Urodzona w 1997 roku. Tłumaczka z języka angielskiego. Od roku 2019, studentka filologii angielskiej w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku. Pracuje w gdańskim oddziale PTTK. W roku 2021 odbyła praktykę językową w CSW ŁAŹNIA. W tym samym czasie ukończyła kurs: Szkolenie z audiodeskrypcji. Tłumaczka tekstów alternatywnych w ramach projektu GAPS

Tymoteusz Skiba

Absolwent Filologii Polskiej i Kulturoznawstwa na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. W 2019 roku uzyskał stopień naukowy doktora nauk humanistycznych. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół literatury międzywojennej oraz science fiction. Członek Pracowni Schulzowskiej, redaktor czasopisma „Ręcznik”, od wielu lat związany z Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku, obecnie na stanowisku Zastępcy Dyrektora. Publikował opowiadania w „Schulz/Forum”, „Blizie”, „Czasie Kultury”, „Stronie Czynnej” i „Drobiazgach”. Koordynator projektu GAPS.

Aleksandra Szkudłapska

Tłumaczka, cyklistka i wegetarianka, warszawianka marząca o morzu. Od wielu lat współpracuje m.in. z CSW ŁAŹNIA oraz Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku, Centrum Designu Gdynia, Muzeum Narodowym w Warszawie, European Climate Foundation i Gutek Film. Lubi ładnie skrojone litery i piosenki w dziwnych językach. Po godzinach współtworzy społecznościowe Radio Kapitał, w którym szuka punktów wspólnych na muzycznych mapach Finlandii i Hiszpanii w audycji Śnieg pod palmami. Tłumaczka projektu GAPS na język angielski.

Joanna Szymula-Grygiel

Historyk sztuki, od 2001 roku pracuje w Muzeum Narodowym w Gdańsku, w Oddziale Sztuki Nowoczesnej, w Pałacu Opatów w Oliwie. Opiekuje się kolekcją współczesnej ceramiki i rzeźby w MNG, w tym Galerią Współczesnej Rzeźby Gdańskiej w Parku Oliwskim. Zajmuje się problematyką rzeźby (zarówno średniowiecznej, jak i współczesnej). Stara się promować ceramikę artystyczną poprzez organizację wystaw jej poświęconych. Redaktorka merytoryczna projektu GAPS.

Anna Szynwelska

Kuratorka projektów artystycznych, animatorka kultury. Od 2008 koordynatorka projektu Galeria Zewnętrzna Miasta Gdańska, a od 2019 Kierowniczka Działu Sztuki w Przestrzeni Publicznej w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA. Kuratorka i organizatorka, m.in. festiwalu SpaceFest, wystaw Gilberta & George’a Jack Freak Pictures, Damiena Hirsta New Religion, Chrisa Niedenthala Dokument. Autorka cyklu podcastów pn. ARTCAST. Kuratorka serii wystaw w przestrzeni publicznej Windows 2020/2021. Redaktorka książki Problematyczna, niewygodna, niejasna – rola sztuki w przestrzeni publicznej (wyd. CSW ŁAŹNIA, Gdańsk 2013). Koordynatorka projektu GAPS.

Łukasz Walaszczyk

Programista z Gdańska, specjalista od systemu WordPress. Swoją przygodę z komercyjnymi projektami rozpoczął w 2015 roku. Ma za sobą setki postawionych stron internetowych, dziesiątki zakodowanych motywów do wordpressa i integracji z tym systemem. Projektant strony internetowej GAPS.

Andrzej Zagrobelny

Historyk sztuki, muzealnik, kurator, producent wystaw, redaktor, autor tekstów o sztuce. Interesuje się sztuką polską drugiej połowy XX w. ze szczególnym uwzględnieniem artystów Szkoły Sopockiej. Ukończył Historię Sztuki na Uniwersytecie Gdańskim. Od 2014 asystent, a następnie adiunkt w Muzeum Sopotu. Aktualnie pracuje na stanowisku kierownika GGM2 w Gdańskiej Galerii Miejskiej. Kurator monograficznych wystaw dotyczących twórczości Juliusza Studnickiego, Hanny Żuławskiej, Stanisława Teisseyre’a oraz wystaw sztuki współczesnej Kijewski/Kocur, W społeczności dzikich, C.T Jasper&Joanna Malinowska, Stojąc obok, Jarosław Bauć, Hermann Nitsch, Koji Kamoji, Jacek Sempoliński. Autor opisów dzieł sztuki w ramach projektu GAPS.

Dagmara Zawistowska-Toczek

Doktor nauk humanistycznych (bada wyrażanie doświadczenia niewyrażalnego i granicznego w literaturze oraz modele krytyki literackiej), redaktor wydawniczy od lat współpracujący z gdańskimi instytucjami kulturalnymi oraz nauczyciel polonista i współautor podręczników dla szkół średnich. Książki czyta, książki i artykuły pisze, redaguje stylistycznie, językowo i merytorycznie oraz o książkach uczy. Gdańszczanka z wyboru, która wraz z CSW ŁAŹNIA odkrywa sekrety tego niezwykłego miasta. Redaktorka językowa projektu GAPS.

Fundacja Wspólnota Gdańska

Fundacja Wspólnota Gdańska jest prężnie działającą organizacją pozarządową, założoną w 2007 roku przez gdańskiego przedsiębiorcę Andrzeja Stelmasiewicza. Działa głównie w obszarach edukacji kulturowej, artystycznej oraz integracji społecznej. Misją fundacji jest wspieranie rozwoju lokalnych społeczności poprzez kulturę, sztukę i edukację oraz współpraca w tym zakresie z innymi podmiotami w kraju i zagranicą. Wspólnota Gdańska ma swą siedzibę w Gdańsku Oliwie, gdzie od 2017 roku fundacja prowadzi niezależną placówkę kultury: Oliwski Ratusz Kultury. Działa w nim m.in. Galeria Sztuki Nowy Warzywniak, Dom Sąsiedzki, sala koncertowa, pracownie warsztatowe i hostel. Zespół fundacji składa się z wykwalifikowanych specjalistów – animatorów kultury, koordynatorów projektów, pedagogów, posiadających duże doświadczenie w prowadzeniu zarówno dużych, jak i lokalnych projektów kulturalno-społecznych. Fundacja – a konkretnie Andrzej Stelmasiewicz, Marzena Świtała oraz Elżbieta Rolbiecka – włączyła się w pracę nad projektem GAPS w zakresie udostępnienia baz danych oraz tworzenia opisów dzieł sztuki.