Zdjęcie wykonane na wprost, przedstawiające metalową spatynowaną rzeźbę mężczyzny na koniu, ustawioną na wysokim postumencie z piaskowca. Figura znajduje się na grzbiecie konia wzbijającego się do góry – jakby miał stanąć dęba. Mężczyzna w swojej prawej, uniesionej dłoni trzyma buławę, zaś w lewej lejce końskiej uzdy. Postać ubrana jest w kontusz, żupan i kołpak, a przy jego lewym boku zawieszona jest karabela z szablą. Postument ozdobiony jest motywem dekoracyjnym – rocaille oraz ornamentem z panoplium. Na jednej z jego ścian bocznych zostały wyryte, a później pozłocone litery, które układają w napis: „Królowi Janowi III. Miasto Lwów. 1898 (MDCCCXCVIII)”, z czego rok został zapisany za pomocą systemu liczb rzymskich.
Fot. Paweł Jóźwiak

Pomnik Króla Jana III Sobieskiego

Typ obiektu
pomnik
Data
20.11.1898
Autor
Tadeusz Barącz
Adres
Targ Drzewny
Dzielnica
Główne Miasto, Śródmieście
Otwórz w google maps

Technika: figura jest cienkościennym odlewem z brązu, cokół to konstrukcja murowana z piaskowca w kolorze ciepło-szarym, na wewnętrznym trzonie betonowym

Wymiary: wys. figury wraz z podstawą 3,65 m, wys. całkowita 6,50 m, szer./dł. max. figury 1,5 m x 3 m, korpusu cokołu 2,4 m x 3,40 m, bazy cokołu 3 m x 4 m

Obiekt: >>Historyczny pomnik poświęcony pamięci króla polskiego Jana III Sobieskiego, ma formę neobarokową i jest zrealizowany w duchu sztuki historyzującej. W monumencie zobrazowana jest postać króla na koniu, na cokole kamiennym z dekoracją rzeźbiarską i tablicami inskrypcyjnymi. Całość pomnika znajduje się na kamiennej jednostopniowej podstawie stojącej na czterostopniowym kamiennym podium. Postać Jana III Sobieskiego została przedstawiona w polskim stroju szlacheckim. Król ma na sobie żupan i kontusz z odrzuconymi rękawami, hajdawery i miękkie buty z pofałdowanymi cholewami, na głowie czapkę z futrzanym otokiem i z piórem przypiętym broszą do czapki. W lewej ręce król trzyma cugle, a w prawej unosi buławę. Koń, którego dosiada, spina się do skoku nad fragmentami szańców, połamanym kołem, buńczukiem i lufą armatnią. Na podstawie posągu od strony północnej znajduje się napis „Tadeusz Barącz Sc. 1897 r.”, który był projektantem posągu. Julian Markowski jest autorem prac kamieniarskich, a firma Arthur Krupp z Wiednia odpowiadała za wykonanie odlewu. Pomnik odsłonięto 20.11.1898 r. we Lwowie w pracowni artysty, a 26.06.1965  r. w Gdańsku.

Wysoki, kamienny cokół został zbudowany na planie prostokąta z półkolistymi zamknięciami na krótszych bokach. Cokół zamyka w górnej części gzyms z rozbudowanym profilem, a także fryz z płaskorzeźbioną dekoracją przedstawiającą kartusze na przemian z koronami opartymi na panopliach (motywach dekoracyjnych złożonych z broni białej i uzbrojenia ochronnego). Na środkowej części korpusu znajdują się tablice inskrypcyjne, na stronie południowej na tablicy umieszczono napis: „Królowi Janowi III, miasto Lwów, MDCCCXCVIII”. Od strony północnej znajduje się tablica z nazwami 20 pól bitew, w których wojskami polskimi dowodził Jan III Sobieski. Są to:

PODHAJCE

1667

KRASNOBRÓD

1672

CHOCIM

1673

WOJNIKÓW

1676

JAZŁOWIEC

1684

BRACŁAW

1671

NIEMIRÓW

1672

BAR

1674

ŻURAWNO

1676

ŻWANIEC

1684

MOHYLÓW

1671

KOMARNO

1672

LWÓW

1675

WIEDEŃ

1683

JASSY

1686

KALNIK

1671

KAŁUSZ

1672

TREMBOWLA

1675

PARKANY

1683

SUCZAWA

1691

Na krótszych bokach korpusu znajdują się herby: od zachodu pięciopolowa królewska tarcza herbowa z koroną, a od wschodu herb Sobieskich Janina. Korpus cokołu w dolnej części zakończony jest gzymsem.

Pomnik króla Jana III Sobieskiego został ufundowany przez miasto Lwów. Osoba króla była symbolem sprawnie rządzonego i odnoszącego sukcesy niepodległego państwa polskiego. Dodatkowo powodem do budowy we Lwowie pomnika akurat tego władcy był fakt, że Sobieski pochodził z okolic Lwowa, urodził się w Olesku i w tamtych stronach znajdowały się również jego majątki. Po zakończeniu II wojny światowej Lwów znalazł się w granicach ZSRR, które w 1950  r. przekazały pomnik władzom polskim. Monument został przeniesiony ze Lwowa i początkowo trafił do Wilanowa, gdzie stał przez 16 lat. Następnie przewieziono go do Gdańska i  ustawiono na Targu Drzewnym w miejscu niemieckiego pomnika upamiętniającego żołnierzy poległych w wojnach poprzedzających zjednoczenie Niemiec.

Oryginalna tablica z tekstem „Królowi Janowi III miasto Lwów” była ukrywana i została zamontowana dopiero w 1989  r. Nie zamontowano natomiast oryginalnych brązowych tablic kartusza, które prawdopodobnie są zabetonowane w skrzyniach wewnątrz cokołu.<< (źródło: GZDIZ)

W latach 1995–1997 przeprowadzono renowację pomnika, między innymi zrekonstruowano brakujący herb królewski i odtworzono tablice (zostały wykonane z piaskowca przez Czesława Gajdę), również tę z napisem „Królowi Janowi III Miasto Lwów MDCCCXCVIII”, która odsłonięta z rusztowań na czas wakacji 25.06.1995 r. została skradziona 30 lipca tego roku. Otoczenie pomnika odnowiono w 1998 r. według zmodyfikowanego projektu Hanny Klementowskiej (pierwotny zakładał przerzedzenie drzew w celu lepszego wyeksponowania). W latach 1999–2000 pomnik otrzymał iluminację. Po raz kolejny był odnawiany w czerwcu 2019 r. Do postaci króla Jana III Sobieskiego pozował lwowski przedsiębiorca i instruktor jazdy konnej Marian Stipal, pradziad gdańskiego fotografa, Leszka Pękalskiego.

Miejsce: centralna część Targu Drzewnego na osi wchód–zachód. Do czasu powojennej odbudowy miasta wnętrze miejskie Targu Drzewnego było jednoznacznie uformowane przez fasady kamienic stojących wzdłuż obecnych jezdni ronda placu. Obecny skwer po wschodniej stronie wnętrza powstał wskutek realizacji powojennej idei, by odsłonić stare mury miejskie i w miejsce zasłaniających je kamienic uformować skwery — jakby gdańskie planty wokół ufortyfikowanego niegdyś Głównego Miasta. Planty te rzeczywiście istnieją: w ich centrum jest Targ Węglowy, a skwery rozciągają się po jego obu stronach i zmierzają do nabrzeży Motławy, którymi krąg obejścia miasta wokół jego dawnych ufortyfikowań się domyka.

Pomnik Króla Jana III Sobieskiego stoi w centrum dawnego placu miejskiego – dzisiaj drzewa tej centralnej wyspy placu łączą się optycznie z zielenią „plant” i z tego powodu można interpretować sam plac również jako miejski skwer z pomnikiem na jego otwarciu od strony Huciska.

Informacje o autorach:

Tadeusz Barącz, herbu Odrowąż – ur. 24 marca 1849 r. we Lwowie, zm. 13 marca 1905 r. również we Lwowie, rzeźbiarz, medalier, twórca licznych rzeźb portretowych i pomników. Studia artystyczne odbył w Krakowie pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza, następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium i we Florencji. Wykonał również wiele dekoracji budynków użyteczności publicznej we Lwowie.

Julian Markowski – ur. w 1846 r. we Lwowie, zm. 13 stycznia 1903 r. również we Lwowie, rzeźbiarz, twórca licznych lwowskich pomników. Naukę rzeźby pobierał u Parysa Filippiego we Lwowie, kontynuował w Wiedniu. We Lwowie założył zakład rzeźbiarsko-kamieniarski niedaleko Cmentarza Łyczakowskiego i wykonywanie nagrobków na Cmentarzu Łyczakowskim było głównym przedmiotem jego działalności. Dzieła rzeźbiarza cechuje wielka biegłość warsztatowa i ekspresj,a a utrzymane są w stylu akademickiego historyzmu.

Firma Arthur Krupp z Wiednia – Fabryka Wyrobów Metalowych, która została założona w Berndorf koło Wiednia w 1843 r. przez Hermanna Kruppa, pruskiego biznesmena, i jego austriackiego partnera Aleksandra von Schoellera.

Stan obiektu: dobry

Właściciel/opiekun: Gdański Zarząd Dróg i Zieleni

Autor wpisu: inwentaryzacja: zespół Politechniki Gdańskiej, opis miejsca: Jacek Dominiczak, uzupełnienie merytoryczne Małgorzata Paszylka-Glaza

Bibliografia
strzałka rozwiń bibliografię

Źródła: 

Karta inwentaryzacyjna (opracowanie: prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens, dr inż. arch. Izabela Burda, studentki architektury: Daria Zimnicka, Oliwia Żuralska, 2018)

 

Bibliografia:

Rafał Borowski, Ze Lwowa przez Warszawę do Gdańska, Historia pomnika króla Jana III Sobieskiego, https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Ze_Lwowa_przez…

https://www.gedanopedia.pl/gdansk/?title+POMNIK_KR%C3%93LA_JANA_III_SOBIESKIEGO

http://www.gzdiz.gdansk/chapt er_76092.asp

OBIEKTY W TEJ SAMEJ DZIELNICY

Dekoracja fasady Ogarna 68

Typ obiektu
fasada
Data
2018
Autor
Michał Wirtel
Adres
ul. Ogarna 68

Fontanna czterech kwartałów

Typ obiektu
fontanna
Data
06.09.2009
Autor
Ewa Koprowska-Szulc, Lucyna Kujawa
Adres
ul. Grobla I 8

Dekoracja fasady Ogarna 78

Typ obiektu
sgraffito
Data
2017
Autor
Jacek Zdybel
Adres
ul. Ogarna 78/79
ZOBACZ INNE OBIEKTY

Mural How to support Ukraine on social

Typ obiektu
mural
Data
26.02.2022
Autor
Mariusz Waras
Adres
ul. Doki 1

Mozaika na budynku PZU

Typ obiektu
mozaika
Data
lata 1970
Autor
Jerzy Zabłocki, Andrzej Trzaska
Adres
Targ Drzewny 1

Dziadek

Typ obiektu
graffiti
Data
2015
Autor
Tuse
Adres
ul. Dmowskiego 7
Brakuje obiektu?

Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia

GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika