Zdjęcie poziome z dużym zbliżeniem na fragment ściany przejścia podziemnego, która w całości została pokryta muralem. Malowidła wykonano w charakterystycznej, komiksowej stylistyce i przedstawiają dziką roślinność. Całość utrzymana jest w intensywnej kolorystyce, z szczególną dominantą żywej zieleni, pomarańczowego i żółtego, które są kontrastowane błękitami, fioletami i białymi plamami. Elementy murali są dodatkowo otoczone grubym, czarnym konturem.
Fot. Paweł Jóźwiak

Mural Gąszcz

Typ obiektu
graffiti
Data
22.07.2012
Autor
Paweł Kozłowski "Swansky"
Adres
al. Zwycięstwa
Dzielnica
Aniołki
Otwórz w google maps

Technika: malarstwo ścienne

 

Obiekt:

22 lipca 2012 roku firma Dulux w ramach drugiej edycji akcji „Dulux Let’s Colour” pod hasłem „Gra kolorem” zainicjowała malowanie muralu w tunelu dla pieszych pod aleją Zwycięstwa. Autorem projektu jest Paweł „Swanski” Kozłowski. Przy realizacji dzieła podjęto współpracę z Good Looking Studio, a do wykonania muralu zostali zaproszeni mieszkańcy Gdańska.

Mural jest wielobarwnym, abstrakcyjnym przedstawieniem inspirowanym naturą, pojawiają się w nim zarówno motywy roślinne jak i zwierzęce. Projekt oddaje charakterystyczny styl artysty. Podobne realizacje w tym czasie w ramach tej samej akcji powstały na ścianach zewnętrznych dworca Poznań Dębiec i naziemnego parkingu na tyłach hotelu Novotel przy ul. Nowogrodzkiej 27 w Warszawie.

Pierwotnie mural według projektu Swanskiego pokrywał wszystkie ściany wewnątrz tunelu oraz ścianki okalające wejścia. Obecnie realizacja z 2012 roku jest widoczna tylko w przejściu podziemnym, ścianki przy schodach zostały przemalowane na kolor ciemnozielony. Znaczna część malowideł uległa zniszczeniu i została pokryta w aktach wandalizmu wtórnymi przemalowaniami, graffiti, wykonanymi sprayem napisami (zwykle o wulgarnej treści), czy naklejonymi ulotkami. Ich wielowarstwowość wskazuje, że mural był regularnie poddawany dewastacji. Dwa duże fragmenty ściany północnej pokrywa monumentalny wtórny napis – tag „BASH” wykonany w technice graffiti. W wielu partiach widoczne są ponadto znaczące ubytki w ścianach, ukruszenia, liczne zadrapania i zarysowania, a także pionowe zacieki.

Kompozycja muralu jest otwarta, obrazy zakrywają powierzchnię ścian w całości (od posadzki po strop), wypełniają również liczne wnęki o głębokości 30 cm i kształcie pionowego prostokąta. Tylko jedna wnęka nie została pokryta malowidłami, ponieważ niegdyś był w niej ustawiony biletomat. Nisza ta jest zlokalizowana w ścianie południowej i pokryta wieloma warstwami przypadkowych napisów wykonanych sprayem.

Na krótszych ścianach (zachodniej i wschodniej) kompozycja malarska opiera się na różnych odcieniach zieleni i przypomina głuchą puszczę, gęsty las. Na ścianie zachodniej w środkowej części drugiej wnęki od lewej strony znajduje się sygnatura artysty „Swanski”. Oryginalny mural na ścianie wschodniej został zamalowany w centralnej części niemalże w całości innym graffiti. Pierwotna realizacja jest widoczna w dwóch wnękach zlokalizowanych przy prawej i lewej krawędzi tej ściany.

Ściana północna flankowana jest przez dwa wejścia prowadzące na dwie strony alei Zwycięstwa. W ścianie łącznie znajdują się dwadzieścia dwie nieregularnie rozmieszczone wnęki o szerokości 79 cm i wysokości wahającej się od 180 do 230 cm, które nadają rytm kompozycji muralu. Ciągłość kompozycji muralu ściany południowej zaburza pięć wyjść z przejścia podziemnego, z których dwa prowadzą na przystanek tramwajowy. Przy tych wyjściach znajdują się tablice informacyjne z kierunkami jazdy tramwajów. W ścianie jest łącznie trzydzieści nieregularnie rozmieszczonych wnęk o analogicznych wymiarach jak nisze w ścianie przeciwległej.

Dłuższe ściany wypełnia na pozór abstrakcyjna, dynamiczna kompozycja składająca się z plam o różnorodnych, wyrazistych barwach otoczonych ciemnozielonym, mocnym konturem. Przestrzeń tunelu została ożywiona tytułowym „gąszczem”, formami przywołującymi na myśl bujną, leśną roślinność. W kształtach rozpoznać można pnie i konary drzew, kwiecistą łąkę, skryte w zaroślach i dziuplach zwierzęta, płynącą rzekę, sylwetkę ogromnej ryby, ptasie gniazda. Mural z jednej strony poprzez żywą kompozycję kojarzy się rajskim ogrodem lub tropikalnym lasem, bogactwem fauny i flory, a z drugiej – za sprawą kształtów przypominających falujące języki ognia – wzbudza tajemniczy, niepokojący nastrój złowrogiej głuszy.

 

Miejsce: Tunel pod aleją Zwycięstwa zlokalizowany w sąsiedztwie Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Parku Steffensów został oddany do użytku w 1974 roku. Jest to przejście podziemne dla pieszych o długości 80 metrów i szerokości 8 metrów. Prowadzi do niego łącznie siedem wejść, pięć od strony południowo-wschodniej i dwa od strony północno-zachodniej. Dwa środkowe wejścia od strony południowo-wschodniej prowadzą bezpośrednio na przystanek tramwajowy „Uniwersytet Medyczny”. W 2021 roku w tunelu położono nową posadzkę oraz wyremontowano mury posadowione wzdłuż schodów.

 

Informacje o autorze:

 

Paweł „Swanski” Kozłowski (ur. 1980) – malarz, grafik, ilustrator, autor animacji i teledysków, twórca murali, założyciel studia graficznego Swanski Studio i marki Turbokolor Co. (od 2007). Współpracuje z popularnymi markami, dla których tworzy projekty graficzne. W jego portfolio znajdują się realizacje między innymi dla Wilkinson Sword Brand, Vespy, Samsunga, Lego, Mitshubishi Motors, Absolut, Vans, Girl Skateboards, Element, Lakai Footwear, Casio G-Shock, Red Bull, Pepsi, Philipp Morris, Burn, Nike i wielu innych. Murale według jego projektów realizowane są na całym świecie. Prace Swanskiego można oglądać w przestrzeni publicznej między innymi w Los Angeles, Tokio, Tajwanie, Toronto, Berlinie, Kolonii, Giessen. W Polsce tworzył murale między innymi w Warszawie, Poznaniu, Nowym Sączu, Bielsku-Białej, Piasecznie, Giżycku, Jarocinie, Białymstoku, Katowicach. W mniejszych formatach wykonuje prace tuszem na papierze, tworzy również obrazy na płótnie i prace w drewnie. Wszystko w charakterystycznym dla siebie stylu opartym na kompozycji abstrakcyjnej z motywami zaczerpniętymi ze świata natury i fantastyki. Dużą część dorobku Swanskiego stanowią projekty graficzne umieszczane na ubraniach, deskorolkach i kaskach.

 

Stan obiektu: częściowo zniszczony

Właściciel/opiekun: Gdański Zarząd Dróg i Zieleni

Autor wpisu: Gabriela Brdej

 

Bibliografia
strzałka rozwiń bibliografię

Źródła:

Aneta Niezgoda, Przejście podziemne obok Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego będzie kolorowe, 18.07.2012, gdansk.naszemiasto.pl

https://gdansk.naszemiasto.pl/przejscie-podziemne-obok-gdanskiego-uniwersytetu-medycznego/ar/c13-2801172 (dostęp 15.10.2022)

Dulux Let’s Colour 2012 – Zagraliśmy kolorem w Gdańsku

https://www.youtube.com/watch?v=XiFVQpQw5RA (dostęp 15.10.2022)

http://goodlooking.pl/portfolio/dulux-lets-colour

Bibliografia: –

OBIEKTY W TEJ SAMEJ DZIELNICY

Skrzydlaty Mural

Typ obiektu
mural
Data
2023
Autor
Bartosz Piosik
Adres
ul. Orzeszkowej

Pomnik-obelisk na Cmentarzu Żołnierzy Radzieckich

Typ obiektu
pomnik
Data
1949
Autor
Alfons Łosowski
Adres
ul. gen. Antoniego Giełguda

Pomnik na Cmentarzu Żołnierzy Radzieckich

Typ obiektu
płaskorzeźba
Data
1949
Autor
Alfons Łosowski
Adres
ul. gen. A. Giełguda
ZOBACZ INNE OBIEKTY

Dekoracja fasady kamienicy przy Długim Targu 8

Typ obiektu
fasada
Data
1954
Autor
Jacek Żuławski, Maria Leszczyńska
Adres
Długi Targ 8

Fontanna w formie kwiatów

Typ obiektu
fontanna
Data
2010
Autor
Adam Stachowicz
Adres
Sympatyczna 17

Pomnik Obrońców Poczty Polskiej

Typ obiektu
pomnik
Data
01.09.1979
Autor
Wincenty Kućma, Krystyna Hajdo-Kućma
Adres
Plac Obrońców Poczty Polskiej
Brakuje obiektu?

Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia

GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika