Zdjęcie poziome przedstawiające instalację artystyczną w przestrzeni parkowej, na którą składają się cztery wielkoformatowe litery układające się w napis: „Free”, a także przestrzenna konstrukcja domu, który został pozbawiony całkowicie ścian bocznych. Napis został wykonany z blachy, na której powierzchni widoczne są ślady spawania oraz proces korozji nadający im rdzawy kolor, natomiast krawędzie domu są w kolorze seledynowym.
Fot. Wspólnota Gdańska

Freedom

Typ obiektu
instalacja
Data
03.07.2012
Autor
Emilia Kalkowska-Marszałek
Adres
ul. Kliniczna 2
Dzielnica
Wrzeszcz
Otwórz w google maps

Technika: instalacja ze stali zwykłej

Wymiary: –

Obiekt: Instalacja Freedom wykonana przez Emilię Kalkowską-Marszałek powstał w ramach Gdańskiego Festiwalu Form Przestrzennych „Rozdroża Wolności”, inspirowanego ideą wolności w Gdańsku. Wydarzenie miało miejsce od 2009 do 2019 r. i obejmowało międzynarodowy konkurs na formę przestrzenną oraz instalację artystyczną, międzynarodowy plener rzeźby z drewna, seminarium o sztuce w przestrzeni publicznej, a także liczne wydarzenia towarzyszące. Wolność, czyli główna idea festiwalu, co roku była także tematem konkursu. Dotyczyła nie tylko tematyki, ale również formy wykonania i wolności artystycznego wyrazu. Praca Freedom zdobyła wyróżnienia w konkursie festiwalowym i zdecydowano się zrealizować ją w przestrzeni miasta przy Węźle Kliniczna. Instalacja została zaprojektowana jako rebus i składa się z przestrzennych zblokowanych liter układających się w słowo „FREE” oraz ażurowej konstrukcji w formie bardzo schematycznie przedstawionego domu. Litery w instalacji są trójwymiarowe, masywne, niemal monumentalne i tworzą pewien rodzaj muru. Symbolu bariery, którą trzeba pokonać, aby otrzymać wolność. Wykonane zostały ze stali zwykłej, tzw. czarnej, która łatwo poddaje się warunkom atmosferycznym i dlatego litery rdzewieją. Inspiracją dla formy oraz rdzawego koloru były pobliskie tereny dawnej Stoczni Gdańskiej. Ażurowa forma symbolizująca dom uzupełnia całość rebusu, który układa się w słowo „FREEDOM”, czyli wolność. Artystka traktuje tutaj symbol domu jako obszar wolności i enklawę prywatności oraz bezpieczeństwa. Konstrukcja domu powstała z metalowych kątowników i otrzymała kolor niebieski. Ma ona lekki charakter, co pozwoliło na uzyskanie kontrastu między ciężkimi literami, a delikatną, ażurową strukturą „domu”. Przez konstrukcję domu można przejść, dzięki czemu instalacja umożliwia interakcję, co było niezwykle ważne dla artystki. Jak opisywała swoją pracę Emilia Kalkowska-Marszałek, wielowymiarowość znaczenia wolności była dla niej jednym z głównych pól interpretacyjnych. Poprzez tę pracę chciała opowiedzieć o nieograniczoności i prawie do wolności każdego człowieka. Praca została wykonana w stoczni i zmontowana pod kierunkiem artystki. Zdecydowano się ją umieścić w przestrzeni Węzła Kliniczna, na tle stoczniowych żurawi, co doskonale dopełnia całość projektu.

Miejsce: Realizacje projektów artystycznych w ramach Gdańskiego Festiwalu Form Przestrzennych „Rozdroża Wolności” umiejscowiono na terenie niemal całego miasta. Zlokalizowanie instalacji Freedom na terenie Węzła Kliniczna jest znaczące z kilku powodów. Przede wszystkim bliskie sąsiedztwo byłej Stoczni Gdańskiej doskonale koresponduje zarówno z ideą pracy, jak i materiałem, z którego ją wykonano. Węzeł Kliniczna jest jednym z najsłynniejszych węzłów komunikacyjnych Gdańska i znajduje się przy ul. Klinicznej, na granicy dzielnic: Młyniska i Wrzeszcz Dolny. Węzeł typu trąbka powstał w 1977 r. i tworzy go ulica Marynarki Polskiej od wschodu łącząca się z ul. Kliniczną, która łączy ją od zachodu z ul. Hallera. Węzeł Kliniczna to też wyjątkowe miejsce ze względu na konotacje artystyczne, gdyż stał się forum żywej sztuki, dzięki powstałym tutaj muralom. W 2000 r. Klub Winda zorganizował I Ogólnopolski Festiwal Malarstwa Ściennego – Węzeł Kliniczna. W tej niecodziennej, tranzytowej przestrzeni, na betonowych filarach podtrzymujących estakadę powstała Otwarta Galeria Malarstwa Ściennego. Przez wiele lat trwania festiwalu na filarach Węzła Kliniczna powstawały obrazy, których tematyka poświęcona była aktualnym problemom społecznym, a Węzeł Kliniczna stał się miejscem wolności wypowiedzi.

Informacje o autorze: Emilia Kalkowska-Marszałek jest rzeźbiarką i dekoratorką wnętrz. Studia ukończyła na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w pracowni prof. Katarzyny Józefowicz oraz na KUVA-Academy of Fine Arts w Helsinkach. W swojej pracy wykorzystuje ceramikę, szkło artystyczne, rysunek, fotografię. Jest autorką neonu Tu można marzyć prezentowanego w Oliwie w ramach Gdańskiego Festiwalu Form Przestrzennych „Rozdroża Wolności” w 2014 r., a także pracy Emocjonalne ugięcie przestrzeni, powstałej w ramach Ogólnopolskiej Płaszczyzny Współpracy Akademickiej w Orońsku w Centrum Rzeźby Polskiej.

Stan obiektu: brak uwag

Właściciel/opiekun: Fundacja Wspólnota Gdańska

Autor wpisu: Dorota Kucharczyk

Bibliografia
strzałka rozwiń bibliografię

Źródła:

 

Materiały Fundacji Wspólnota Gdańska

 

Bibliografia:

 

Ewa Kowalska, Freedom – wolność z żurawiami w tle, www.ibedeker.pl, 25.09.2012

 

Agnieszka Maria Wasieczko, Węzeł Kliniczna, www.monumentalart.eu

 

www.gzdiz.gda.pl

 

www.rozdrozawolnosci.pl

OBIEKTY W TEJ SAMEJ DZIELNICY

Mural Browar Gdański

Typ obiektu
mural
Data
27.09.2016
Autor
Marcin Budziński
Adres
Biała 14

Pomnik Daniela Gralatha

Typ obiektu
pomnik
Data
1893
Autor
nieznany
Adres
Aleja Zwycięstwa

Pomnik z Oskarkiem / Ławeczka Oskara

Typ obiektu
pomnik
Data
2002
Autor
Sławoj Ostrowski
Adres
plac Józefa Wybickiego, strona północna
ZOBACZ INNE OBIEKTY

Mural bez tytułu

Typ obiektu
mural
Data
07.1997
Autor
Rafał Ewertowski
Adres
Bajana 9a

Lew Hewelion Biznesman

Typ obiektu
rzeźba
Data
12.2016
Autor
Tomasz Radziewicz
Adres
ul. Rajska 16

Lapidarium Oruńskie

Typ obiektu
rzeźba
Data
05.11.2008
Autor
Krzysztof Kosik
Adres
ul. Gościnna 3
Brakuje obiektu?

Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia

GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika