Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia
Technika: instalacja ze stali zwykłej
Wymiary: –
Obiekt: Instalacja Freedom wykonana przez Emilię Kalkowską-Marszałek powstał w ramach Gdańskiego Festiwalu Form Przestrzennych „Rozdroża Wolności”, inspirowanego ideą wolności w Gdańsku. Wydarzenie miało miejsce od 2009 do 2019 r. i obejmowało międzynarodowy konkurs na formę przestrzenną oraz instalację artystyczną, międzynarodowy plener rzeźby z drewna, seminarium o sztuce w przestrzeni publicznej, a także liczne wydarzenia towarzyszące. Wolność, czyli główna idea festiwalu, co roku była także tematem konkursu. Dotyczyła nie tylko tematyki, ale również formy wykonania i wolności artystycznego wyrazu. Praca Freedom zdobyła wyróżnienia w konkursie festiwalowym i zdecydowano się zrealizować ją w przestrzeni miasta przy Węźle Kliniczna. Instalacja została zaprojektowana jako rebus i składa się z przestrzennych zblokowanych liter układających się w słowo „FREE” oraz ażurowej konstrukcji w formie bardzo schematycznie przedstawionego domu. Litery w instalacji są trójwymiarowe, masywne, niemal monumentalne i tworzą pewien rodzaj muru. Symbolu bariery, którą trzeba pokonać, aby otrzymać wolność. Wykonane zostały ze stali zwykłej, tzw. czarnej, która łatwo poddaje się warunkom atmosferycznym i dlatego litery rdzewieją. Inspiracją dla formy oraz rdzawego koloru były pobliskie tereny dawnej Stoczni Gdańskiej. Ażurowa forma symbolizująca dom uzupełnia całość rebusu, który układa się w słowo „FREEDOM”, czyli wolność. Artystka traktuje tutaj symbol domu jako obszar wolności i enklawę prywatności oraz bezpieczeństwa. Konstrukcja domu powstała z metalowych kątowników i otrzymała kolor niebieski. Ma ona lekki charakter, co pozwoliło na uzyskanie kontrastu między ciężkimi literami, a delikatną, ażurową strukturą „domu”. Przez konstrukcję domu można przejść, dzięki czemu instalacja umożliwia interakcję, co było niezwykle ważne dla artystki. Jak opisywała swoją pracę Emilia Kalkowska-Marszałek, wielowymiarowość znaczenia wolności była dla niej jednym z głównych pól interpretacyjnych. Poprzez tę pracę chciała opowiedzieć o nieograniczoności i prawie do wolności każdego człowieka. Praca została wykonana w stoczni i zmontowana pod kierunkiem artystki. Zdecydowano się ją umieścić w przestrzeni Węzła Kliniczna, na tle stoczniowych żurawi, co doskonale dopełnia całość projektu.
Miejsce: Realizacje projektów artystycznych w ramach Gdańskiego Festiwalu Form Przestrzennych „Rozdroża Wolności” umiejscowiono na terenie niemal całego miasta. Zlokalizowanie instalacji Freedom na terenie Węzła Kliniczna jest znaczące z kilku powodów. Przede wszystkim bliskie sąsiedztwo byłej Stoczni Gdańskiej doskonale koresponduje zarówno z ideą pracy, jak i materiałem, z którego ją wykonano. Węzeł Kliniczna jest jednym z najsłynniejszych węzłów komunikacyjnych Gdańska i znajduje się przy ul. Klinicznej, na granicy dzielnic: Młyniska i Wrzeszcz Dolny. Węzeł typu trąbka powstał w 1977 r. i tworzy go ulica Marynarki Polskiej od wschodu łącząca się z ul. Kliniczną, która łączy ją od zachodu z ul. Hallera. Węzeł Kliniczna to też wyjątkowe miejsce ze względu na konotacje artystyczne, gdyż stał się forum żywej sztuki, dzięki powstałym tutaj muralom. W 2000 r. Klub Winda zorganizował I Ogólnopolski Festiwal Malarstwa Ściennego – Węzeł Kliniczna. W tej niecodziennej, tranzytowej przestrzeni, na betonowych filarach podtrzymujących estakadę powstała Otwarta Galeria Malarstwa Ściennego. Przez wiele lat trwania festiwalu na filarach Węzła Kliniczna powstawały obrazy, których tematyka poświęcona była aktualnym problemom społecznym, a Węzeł Kliniczna stał się miejscem wolności wypowiedzi.
Informacje o autorze: Emilia Kalkowska-Marszałek jest rzeźbiarką i dekoratorką wnętrz. Studia ukończyła na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w pracowni prof. Katarzyny Józefowicz oraz na KUVA-Academy of Fine Arts w Helsinkach. W swojej pracy wykorzystuje ceramikę, szkło artystyczne, rysunek, fotografię. Jest autorką neonu Tu można marzyć prezentowanego w Oliwie w ramach Gdańskiego Festiwalu Form Przestrzennych „Rozdroża Wolności” w 2014 r., a także pracy Emocjonalne ugięcie przestrzeni, powstałej w ramach Ogólnopolskiej Płaszczyzny Współpracy Akademickiej w Orońsku w Centrum Rzeźby Polskiej.
Stan obiektu: brak uwag
Właściciel/opiekun: Fundacja Wspólnota Gdańska
Autor wpisu: Dorota Kucharczyk
Źródła:
Materiały Fundacji Wspólnota Gdańska
Bibliografia:
Ewa Kowalska, Freedom – wolność z żurawiami w tle, www.ibedeker.pl, 25.09.2012
Agnieszka Maria Wasieczko, Węzeł Kliniczna, www.monumentalart.eu
Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia