Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia
Technika: rzeźba w piaskowcu
Wymiary: wys. 195 cm, szer. 48 cm, gł. 40 cm
Obiekt: Figuratywna kompozycja rzeźbiarska wykuta z dwóch zespolonych ze sobą kawałków piaskowca, składająca się z dwóch postaci: kobiety i mężczyzny, których sylwetki ukazano w uścisku. Scena potraktowana jest w sposób bardzo uproszczony, dla uzyskania efektu artystycznego celowo niewykończona w niektórych partiach. Kobieta swoim ciałem mocno przylega do figury mężczyzny, obejmując go uniesionymi ku górze ramionami. W lewej dłoni trzyma jabłko – biblijny zakazany owoc z rajskiego ogrodu – głowę ma przechyloną do tyłu. Kobieca figura została przedstawiona dynamicznie z zaznaczonymi detalami ciała, z anatomiczną dokładnością zostały podkreślone plecy, pośladki, uda, łydka i prawa stopa wysunięta do tyłu. Postać mężczyzny jest statyczna i ukazana bez większej wnikliwości. Rzeźba posiada widoczne ślady uderzeń dłuta, co nadaje jej surowego charakteru. Rzeźbę zakupiono do zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku bezpośrednio od artysty 1 czerwca 1977 r. Od tego roku „Adam i Ewa” eksponowana jest w plenerowej galerii rzeźby w Parku Oliwskim. Praca jest sygnowana.
Miejsce: Rzeźba wkomponowana jest w naturalne otoczenie północnej części Parku im. Adama Mickiewicza w Oliwie. Stanowi część plenerowej Galerii Współczesnej Rzeźby Gdańskiej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku, powstałej z inicjatywy Muzeum, Zarządu Okręgu Związku Polskich Artystów Plastyków oraz Urzędu Miejskiego. Galeria prezentująca prace artystek i artystów różnego pokolenia oficjalnie została otwarta 30 marca 1976 r.
Informacje o autorze: Sławoj Ostrowski – ur.1943 r. Słupcach, zm. w 2018 r. w Gdańsku. Studia artystyczne odbył w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku (obecnie Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku) na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Alfreda Wiśniewskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem w 1969 r. Był wieloletnim pracownikiem macierzystej uczelni. W latach 1996–2002 pełnił funkcję prorektora ASP, a od 2005 do 2012 r. dziekana wydziału rzeźby. Autor wielu pomników i rzeźb plenerowych, m.in. „Pomnika prezydenta Leona Barciszewskiego” w Bydgoszczy, „Pomnika Antoniego Abrahama” w Pucku, „Pomnika Jakuba Wejhera” w Wejherowie, „Ławeczki Güntera Grassa” w Gdańsku, „Fontanny Ptaki wodne” w Gdańsku Wrzeszczu.
Stan obiektu: przed renowacją
Właściciel/opiekun: Muzeum Narodowe w Gdańsku
Autor wpisu: Andrzej Zagrobelny
Źródła:
Karta Katalogu Naukowego Muzealiów Artystycznych i Artystyczno-Historycznych, nr inw. MNG/SW/65/RZ
Bibliografia:
Galeria Współczesnej Rzeźby Gdańskiej w Parku Oliwskim, oprac. J.W. Bradtke, MNG, Gdańsk 1978 [wydanie II, Gdańsk 1989]
Franciszek Mamuszka, Ekspozycja rzeźby w parku oliwskim, [w:] tenże, Oliwa. Okruchy z dziejów, zabytki, Gdańsk 1985.
Wojciech Zmorzyński, Rzeźba, [w:] Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku 1945–2005. Tradycja i współczesność, MNG, Gdańsk 2005
Wzmianki o artyście:
Rzeźba. Sławoj Ostrowski. Sculpture, red. M. Szatkowska, Orońsko1990
Sławoj Ostrowski – rzeźba, red. I. Makówka, Sopot 2003
Zofia Watrak, Rodowody i kontynuacje rzeźby gdańskiej. Mistrzowie i uczniowie gdańskiej uczelni, „Gdański Rocznik Kulturalny” 1985, nr 8
Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku: 2002–2003, red. L. Ostrogórska, J. Rudnicka, Gdańsk 2003
Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia