Fot. Karol Stańczak

Zespół 6 rzeźb plenerowych Alfonsa Łosowskiego

Typ obiektu
rzeźba
Data
1965
Autor
Alfons Łosowski
Adres
skwer przy ulicy Wodopój
Dzielnica
Śródmieście, Stare Miasto
Otwórz w google maps

Technika: rzeźba, granit czarny, szary, czerwony

Wymiary: od ok. 70 cm do ok. 140 cm wysokości

Obiekt: Zespół składał się pierwotnie z siedmiu rzeźb, obecnie zachowanych jest sześć, jedna szczątkowo. Rzeźby to: „Abstrakcja” (granit), „Macierzyństwo” (granit czerwony), „Kobieta w ciemniej chustce” i „Portret rybaczki” (granit czarny), dwie rzeźby o tytule „Kompozycja” (granit czerwony i szary) oraz „Zgoda” (granit szary). Rzeźby są przykładem charakterystycznego stylu autora: forma jest syntetyczna i zwarta, a ingerencja dłuta jest momentami drastyczna, jednak nie niweczy, ale podkreśla strukturę i surowość materiału. Forma rzeźb wpisuje się w szersze tendencje widoczne w powojennej rzeźbie modernistycznej, która niekiedy inspirowała się dziełami prehistorycznymi lub sztuką etniczną.

Miejsce: Zespół rzeźb plenerowych przy ul. Wodopój jest jedynym zachowanym w pierwotnej lokalizacji. Skwer został wytyczony w latach 60. XX w. wzdłuż ul. Wodopój, przy której mieściły się szachulcowe domy zamieszkiwane przed wojną przez biedotę miejską. Obecnie zachowany jest jeden tego typu dom. Od strony zachodniej skwer zamyka budynek Domu Technika, od północy teren Hotelu Mercure (dawniej Heweliusz), w którego holu znajdowały się trzy rzeźby drewniane Alfonsa Łosowskiego. Ich obecne miejsce przechowywania jest nieznane.

Informacje o autorze:

Alfons Łosowski – ur. w  1908 r. w Orkiewiczach (obecnie Białoruś), zm. w 1988 r. w Gdańsku. Ukończył Wydział Sztuk Pięknych na Uniwersytecie im. Stefana Batorego w Wilnie pod kierunkiem prof. Henryka  Kuny, prof. Mikenasa i prof. Władimira Aleksandrowicza  W czasie wojny był żołnierzem Armii Krajowej okręgu wileńskiego. Po wojnie osiedlił się w Gdańsku. Do 1955 r. pracował jako rekonstruktor rzeźby przy odbudowie miasta.  Na podstawie skromnej dokumentacji przywrócił rzeźby będące ozdobą fasad gdańskich kamienic Głównego Miasta. W roku 1955 rozpoczął indywidualną pracę twórczą w swojej pracowni przy ul. Mariackiej 11/13. Jest autorem kilkunastu rzeźb plenerowych w przestrzeni Gdańska, które podarował miastu w 1966 r. oraz wielu prac rzeźbiarskich znajdujących się w budynkach użyteczności publicznej w Polsce oraz w kolekcjach muzealnych i zbiorach prywatnych. Tworzył przede wszystkim w granicie i  drewnie.  Stworzył charakterystyczny styl, w którym łączył organiczną formę z wykorzystaniem naturalnej faktury kamienia.

Stan obiektu: dobry

Właściciel/opiekun: Rzeźby „Abstrakcja” i „Macierzyństwo”: depozyt spadkobierców autora; pozostałe: miasto Gdańsk

Autorka wpisu: Kora Kowalska

INNE OBIEKTY TEGO AUTORA

Kompozycja przestrzenna pięciu rzeźb nad stawem Subisława

Typ obiektu
rzeźba
Data
1963
Autor
Alfons Łosowski
Adres
Staw 4 Subisława, ul. Pomorska

Grupa czterech rzeźb w Parku Oruńskim

Typ obiektu
rzeźba
Data
1979
Autor
Alfons Łosowski
Adres
Park Oruński

Rzeźba Mors

Typ obiektu
rzeźba
Data
1966
Autor
Alfons Łosowski
Adres
skwer Świętopełka przy ulicy Szerokiej
OBIEKTY W TEJ SAMEJ DZIELNICY

Ławka z rzeźbą dr Mariana Pelczara

Typ obiektu
pomnik
Data
09.04.2018
Autor
Adam Arabski
Adres
ul. Wałowa 15

Lwy Gdańskie na placu Kobzdeja

Typ obiektu
rzeźba
Data
18.05.2008
Autor
Adam Dziejowski, Bente Kluge, Lucyna Kujawa, Bolesław Marshall, Mariusz Otta
Adres
Plac Dariusza Kobzdeja

mural „Paweł Adamowicz”

Typ obiektu
mural
Data
29.06.2021
Autor
Jarosław Malicki
Adres
ul. Mniszki 5/6
ZOBACZ INNE OBIEKTY

Dekoracja fasady wschodniej Ogarna 10

Typ obiektu
płaskorzeźba
Data
2013
Autor
Maciej Pakalski
Adres
ul. Ogarna 10

Instalacja Rozbitkowie i Pakerzy

Typ obiektu
instalacja
Data
06.2019
Autor
Czesław Podleśny
Adres
Dokowa 1

Fasada kamienicy przy ul. Długiej 11

Typ obiektu
sgraffito
Data
1953
Autor
Józefa Wnukowa
Adres
ul. Długa 11
Brakuje obiektu?

Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia

GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika