Zdjęcie poziome przedstawiające przestrzeń miejską, w którego centralnym punkcie znajduje się biała, abstrakcyjna, metalowa konstrukcja. Została ona ustawiona nad wejściem do przejścia podziemnego, a jej białe ściany są ozdobione graficznymi, podłużnymi czarnymi elementami, które swoim kształtem mogą przypominać wzór pepitki.
Fot. Anna Szynwelska

Undercover

Typ obiektu
instalacja
Data
14.05.2010
Autor
Esther Stocker
Adres
skrzyżowanie ul. Łąkowej i Podwale Przedmiejskie
Dzielnica
Dolne Miasto, Śródmieście
Otwórz w google maps

Technika: mieszana

Wymiary –

Obiekt: Instalacja artystyczna to niezwykły wizualnie wariant wejścia do podziemnego pasażu. Pokrycie graficzne zadaszeń wiat wejściowych i wjazdowych w przestrzeń́ przejścia podziemnego na skrzyżowaniu ul. Łąkowej i ul. Podwale Przedmiejskie. Artystka odsłania wejście poprzez opakowanie formy w siatkę współrzędnych, sfragmentaryzowanych struktur i czarno-białych wzorów. Autorka w następujący sposób komentowała swoją instalację: „Myślałam o znaku, który nadałby tej przestrzeni indywidualny kształt. To pomysł malarski zewnętrznego «oblicza» dwóch głównych wejść do podziemnego przejścia w czarnej i białej strukturze. Obejmuje sobą wszystkie okrągłe dachy, ściany i okna wychodzące na ulicę. Powodem, dla którego myślałam o tych dwóch znakach, jest chęć zbudowania relacji pomiędzy dwiema stronami, jak i nadanie estetycznej wartości istniejącym formom”. Taki wybór, jak podkreśla Esther Stocker, „ma pokazać, jak decyzja estetyczna może przekształcić strukturę funkcjonalną w coś innego”. Artystkę interesuje również połączenie elementów artystycznych z przemysłowymi i pokazuje możliwości formy, którą w innych okolicznościach postrzegalibyśmy jako zwykłą, uświadamia, jak na pospolitą topografię można popatrzeć świeżym okiem. Działanie artystki skupiło się na użyczeniu formom użytkowym trwałych walorów artystycznych.

Miejsce: Wnętrze miejskie ul. Łąkowa i ul. Wróbla. Wnętrze Miejskie ciągu ulic Łąkowa–Wróbla to kręgosłup Dolnego Miasta, stanowi ciąg ulic, które bezpośrednio łączyły siatkę ulic Dolnego Miasta z siatką ulic związaną z ul. Długie Ogrody, które są częścią ciągu głównej ulicy śródmieścia (ul. Długa – ul. Długi Targ – ul. Stągiewna – ul. Długie Ogrody).

Staranne wnętrze urbanistyczne ciągu ulic Łąkowej i Wróblej zostało rozerwane na dwie części w miejscu skrzyżowania z u. Podwale Staromiejskie. Jest to konsekwencja modernistycznej koncepcji powojennej odbudowy Gdańska, która poprowadziła przez teren śródmieścia Trasę W-Z, swoistą autostradę miejską dzisiaj nazwaną Podwalem Przedmiejskim. W ten sposób Stare Przedmieście i Dolne Miasto oderwane zostały od Głównego Miasta i w związku z tym w powszechnej opinii pozbawione przynależności do śródmieścia miasta.

Konsekwencją powojennej koncepcji trasy W-Z była późniejsza kontynuacja jej budowy w kierunku wschodnim, co brutalnie przecięło wnętrze miejskie ul. Łąkowej, a w części położonej dalej w kierunku wschodnim zostały skazane na zapomnienie ulice znaczące pamięć kręgu nowożytnych fortyfikacji miejskich. Dodatkowo super-struktura „autostrady miejskiej” zlikwidowała linię tramwajową wjeżdżającą we wnętrze ul. Łąkowej i ul. Wróblej, która na południowym końcu tego ciągu ulic kończyła się pętlą i zajezdnią.

By utrzymać spójność ruchu pieszego pomiędzy obiema częściami rozciętej ul. Łąkowej, zbudowano podziemne przejście dla pieszych. Schody wejściowe i pochylnie wjazdowe do owego przejścia osłonięto wiatami, a sam tunel powiązano z przystankami tramwajowymi. Niewątpliwie takie połączenie dwóch części ul. Łąkowej nie pokonało bariery mentalnej,  przekonania mieszkańców i turystów, że miasto „po drugiej stronie autostrady” to obszar, który nie należy do śródmieścia skupionego wokół Głównego Miasta.

Ulokowane na Dolnym Mieście Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w swoim projekcie Galerii Zewnętrznej Miasta Gdańska podjęło, podobnie jak w ciągu ulicy Kamienna Grobla, wysiłek przywrócenia owego mentalnego połączenia pomiędzy śródmieściem i Dolnym Miastem.

Informacje o autorze: Esther Stocker – tyrolska artystka, która swoim malarstwie oraz  instalacjach przestrzennych wypracowała mistrzowski język zgeometryzowanych znaków i systemów współrzędnych i w ten sposób tworzy kompleksowe narracje, które balansują na krawędzi racjonalnego oraz emocjonalnego, abstrakcyjnego i figuratywnego. Środowiska Stocker, silnie identyfikowane za sprawą niemal zawsze czarno-szaro-białych „twardych” wzorów współrzędnych, to zarówno naładowane emocjonalnie, niemal terapeutyczne wnętrza kontemplacji, ale także precyzyjne i dynamiczne studia percepcji. Jako interwencja architektoniczna, bazująca na badaniach naukowych i strategii kamuflażu, jej praca miękko wkracza i egzystuje w konfiguracjach przestrzennych, wnosząc delikatną zmianę w rzeczywistość, podważając ustalony porządek i kwestionując zwyczaje percepcyjne. Kontekstualne, lecz niezależne i enigmatyczne, pokojowe, lecz energetyczne, postminimalistyczne wzory Stocker dają publiczności ofertę poszczególnych bogactw i złożoności. Oferują rzadką przyjemność beztroski i unikalne wyrafinowanie podejścia poznawczego.

Stan obiektu: dobry

Właściciel/opiekun: Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA

Autor wpisu: Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA

 

Bibliografia
strzałka rozwiń bibliografię

Źródła:

Karta inwentaryzacyjna (opracowanie: prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens, dr inż. arch. Izabela Burda, studentki architektury: Daria Zimnicka, Oliwia Żuralska

www.laznia.plaktualnosciart,508,2009_galeria_zewnetrzna_miasta_gdanska_staging_anonymous_i_niewidzialna_brama_o ddane_do_uzytku.html

https://www.laznia.pl/projekty/galeriazewnetrzna/prace/2007/i-nagroda-glowna-ex-aequo-esther-stocker-undercover-4/

www.laznia.pl

Bibliografia:

Problematyczna, niewygodna, niejasna – rola sztuki w przestrzeni publicznej. W poszukiwaniu możliwego paradygmatu, red. J. Draganovic, A. Szynwelska, CSW ŁAŹNIA, Gdańsk 2013

Sztuka i przestrzeń publiczna, red. J. Dominiczak, K. Wielebska, A. Szynwelska, CSW ŁAŹNIA, Gdańsk 2012

Łaźnia. Sztuka w projektach zmiany społeczne, red. M. Cackowska, CSW ŁAŹNIA, Gdańsk 2009

OBIEKTY W TEJ SAMEJ DZIELNICY

Pomnik w hołdzie Kresowianom

Typ obiektu
pomnik
Data
05.09.2015
Autor
nieznany
Adres
ul. Grodza Kamienna

Rzeźba przy ul. Toruńskiej 28

Typ obiektu
rzeźba
Data
2017
Autor
nieznany
Adres
ul. Toruńska 28

Murale „Komiks w mieście, miasto w komiksie”

Typ obiektu
mural
Data
2014
Autor
Weronika Lipniewska (Vera King), Dominik Rudasz
Adres
Królikarnia 14
ZOBACZ INNE OBIEKTY

Nie róbcie tego w domu

Typ obiektu
rzeźba
Data
2016
Autor
Katarzyna Grządziela
Adres
Park im. Jana Pawła II

Kalejdoskopy

Typ obiektu
instalacja
Data
3.08.2021
Autor
Grażyna Rigall
Adres
Deptak na Żabiance

Dekoracja fasady Szeroka 83

Typ obiektu
fasada
Data
2014
Autor
Jacek Zdybel
Adres
ul. Szeroka 82/83
Brakuje obiektu?

Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia

GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika