Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia
Obiekt obecnie usunięty z powodu prac remontowych na kładce przy ul. Kurzej. Trwają prace nad przywróceniem instalacji artystycznej.
Technika: mieszana
Wymiary: –
Obiekt: Praca powstała w 2014 roku w ramach projektu „Gdy sąsiad jest nieznajomym?” w ramach tego wydarzenia prezentowane były prace artystów polskich i międzynarodowych. Dzieło duetu J. Wencel, M. Chomicki w założeniu było instalacją tymczasową planowaną do końca 2014 roku. Jednak pozytywna reakcja mieszkańców sprawiła, że praca przetrwała do 2020 roku, instalacja została tymczasowo usunięta z powodu prac renowacyjnych na kładce. Obiekt przywrócony został w 2021 r. Celem Instalacji była zmiana szarej architektury mostu w obiekt artystyczny funkcjonujący na pograniczu malarstwa i land art’u.
Artyści poszczególne pręty mostu pokryli folią reklamową, wykorzystując w kierunku Olszynki gamę kolorów ciepłych, a w kierunku Dolnego Miasta zimnych. Barwy poszczególnych przęseł oddziaływały między sobą tworząc barwny ruchomy obraz, nadający charakter przestrzeń wokół mostu. Most ten jest ważnym szlakiem komunikacyjnym dla pieszych, rowerzystów, wędkarzy, amatorów nordic walking, właścicieli psów, biegaczy oraz rodzin z dziećmi podążającymi na pobliski plac zabaw. Malarska, land-artowa ingerencja zmienia kładkę w ruchomy obraz, wpływając na rozległą przestrzeń wokół mostu i określając na nowo spojrzenie odbiorcy. Kładka stanowi więc, według słów O. Hansena, tło eksponujące człowieka. Cechą tej pracy była zmienność i ruch, w zależności od oświetlenia, sposobu i prędkości poruszania się po moście zmieniały się doznania kolorystyczne odbiorcy, który spacerując, zanurzał się w ruchomym obrazie, stając się mimowolnie głównym bohaterem instalacji.
Miejsce: WNĘTRZE KRAJOBRAZOWE BASTIONÓW DOLNEGO MIASTA.
Wnętrze Miejskie okolic Centrum Reduta i Kolorowego Mostu jest zbudowane poprzez wnętrze miejskie nieustannie zmieniającej nazwę: w tym wypadku część ulicy nazywa się Reduta Wyskok, a części Reduta Miś, jednak obie te ulice są jedynie fragmentem wielkiego kręgu ulic towarzyszących nowożytnym fortyfikacjom Gdańska.
Po północno-zachodniej stronie wnętrze urbanistyczne formowane jest fasadami starych ceglanych kamienic, zaś po stronie południowo-wschodniej tego uformowania w zasadzie brak (powstała też zabudowa substandardowa). Wnętrze gdzieniegdzie otwiera się na parkowe tereny dawnych ziemnych bastionów miasta.
Bastion Wyskok, poprzez most dla pieszych nazwany Kolorowym Mostem rozpięty jest nad fortyfikującym miasto opływem Motławy, łączy śródmieście miasta z dzielnicą Olszynka znajdującą się na drugim brzegu opływu.
(opr. JD)
Informacje o autorze:
Marcin Chomicki – Ukończył Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2005) oraz asyriologię w Instytucie Orientalistycznym na Uniwersytecie Warszawskim (2000). Od 2004 pracuje jako adiunkt na Wydziale Malarstwa macierzystej uczelni, w 2011 uzyskał stopień doktora sztuk pięknych na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Zajmuje się sztuką w przestrzeni publicznej, malarstwem, fotografią, animacją 3D. Udział w wystawach w kraju i za granicą, m.in. Galeria Biała, Lublin; Galeria Arsenał, Białystok; Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa; Galeria Szara; Cieszyn; Galeria Appendix2, Warszawa; Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; Galeria Platan, Budapeszt, Węgry; Instytut Polski w Budapeszcie, Węgry; Instytut Polski w Rzymie, Włochy. Trzykrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2009, 2013) oraz programu Młoda Polska (2011). Autor projektów dla przestrzeni publicznej, w tym projektu Skarpa. Reaktywacja! WŁADZA KULTURA WYPOCZYNEK zrealizowanego wspólnie z Justyną Wencel w Warszawie (2011). W latach 2009-2013 współtwórca i współprowadzący Galerię 2.0 na ASP w Warszawie. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Justyna Wencel – Artystka wizualna. Absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, filologii angielskiej na Uniwersytecie Warszawskim i Studium Pedagogicznego. Doktor sztuk plastycznych. Zajmuje się filmem wideo, instalacją, obiektami oraz sztuką w przestrzeni publicznej. Pracuje z pamięcią, tożsamością i archiwum rodzinnym. Mieszka w Warszawie. Udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą, oraz festiwalach filmów wideo. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wspólnie z Marcinem Chomickim tworzy duet artystyczny Zmiennicy, który działa w obszarze upamiętniania w przestrzeni publicznej oraz propaguje współczesne formy artystyczne pomnika. Autorka i współautorka wielu projektów artystycznych w przestrzeni miejskiej. W latach 2012-2013 kuratorka Galerii 2.0 na ASP w Warszawie.
Stan obiektu: dobry
Właściciel/opiekun: CSW ŁAŹNIA
Autor wpisu: CSW ŁAŹNIA, Jacek Dominiczak
Źródła:
Opracowanie karty ewidencyjnej (autor, data) prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens dr inż. arch. Izabela Burda Daria Zimnicka stud.arch. Oliwia Żuralska stud.arch. W opracowaniu kart korzystano z następujących źródeł:
https://magazynszum.pl/zanurzenie- justyny-wencel-i-marcina-chomickiego-w- gdansku/ (13.12.2018)
Bibliografia:
Gdy sąsiad jest nieznajomym?, red. Agnieszka Kulazińska-Grobis, wyd. CSW ŁAŹNIA, Gdańsk 2014
Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia