Zdjęcie poziome przedstawiające cztery rzeźby w przestrzeni portowej. Swoim wyglądem przypominają one odrealnione postaci ludzkie, które są w trakcie wychodzenia z wody. Rzeźby zostały wykonane z różnych elementów metalowych – złomu. Są one utrzymane w postapokaliptycznej stylistyce.
Fot. Paweł Jóźwiak

Instalacja Rozbitkowie i Pakerzy

Typ obiektu
instalacja
Data
06.2019
Autor
Czesław Podleśny
Adres
Dokowa 1
Dzielnica
Młode Miasto, Śródmieście
Otwórz w google maps

 

Materiał/technika: zardzewiałe elementy poprzemysłowe, części maszyn, asamblaż

 

Obiekt:

Rzeźby są ustawione w miejscu pochylni dawnego Wydziału Kadłubowego na terenie dawnej Stoczni Cesarskiej. Dwa cykle rzeźb – „Pakerzy” (2017–2018) i „Rozbitkowie” (2019) świetnie wkomponowują się w teren wokół Przestrzeni Sztuki WL4 Mleczny Piotr. Tworzą kompozycję złożoną  z kilku zdekonstruowanych postaci , które kolejno wychodzą z wody na ląd niczym rozbitkowie odkrywający stoczniowy brzeg. Rzeźby zostały wykonane z elementów poprzemysłowych,  z części samochodów, maszyn. Dzięki temu udało się uzyskać futurystyczny efekt przywodzący na myśl świat stworzony przez Ridleya Scotta w filmie „Blade Runner” (1982), którego akcja toczy się w 2019 r., czyli  wtedy, kiedy to rozbitkowie Czesława Podleśnego znaleźli się na terenach dawnej Stoczni Gdańskiej. Jak mówi  sam artysta,  nie zabezpiecza on specjalnie swoich rzeźb przed korozją, bo chce   uzyskać naturalny efekt degradacji materiału .  Zależy mu na tym, by  widzowie  zobaczyli w jego pracach coś więcej niż zlepek złomu. Grupa rzeźbiarska sukcesywnie się rozrasta, w 2020 r. pojawiła się postać rozbitka z psami. Motywem przewodnim w twórczości Czesława Podleśnego jest człowiek, zarówno jego wzloty, jak i upadki, czego artystycznym wyrazem są właśnie te rzeźby. Zostały one wykonane z okazji obchodów 30. rocznicy pierwszych wolnych wyborów w Polsce.  Początkowo powstało  siedem figur, ale w związku z bardzo pozytywnym odbiorem artysta zdecydował się wykonać ich więcej.  Rzeźby powstały z konkretnym zamysłem i inspirowane były określonymi wydarzeniami, ale  twórca pozostawia wolność odbioru. Czesław Podleśny od lat tworzy obiekty z odpadów i materiałów znalezionych na złomowiskach. Jak sam często podkreśla, jedną ze ścieżek interpretacji może być właśnie materiał przez niego wykorzystywany, czyli nadprodukcja rzeczy sezonowych, krótkotrwałych i narastający  konsumpcjonizm.

 

Miejsce:

Rzeźby znajdują się  w jednej z pochylni stoczniowych w pobliżu budynku należącym do Przestrzeni Sztuki WL4, gdzie artysta ma swoją pracownię. W budynku dawniej znajdowała się karczma Mleczny Piotr (Milchpeter), a następnie kawiarnia zlokalizowana w ogrodzie na lewym brzegu Motławy. Wedle odnotowanej w 1843 r. opinii budynek wziął swoją nazwę od  jego właściciela  mleczarza Petera. Z czasem pojawiały się informacje, że nazywał się on Melchior Peter, co skrócono do formy Milchpeter. Obok budynku znajdował się  przystanek dla szkut obsługujących statki  pasażerskie do Wisłoujścia, a później także  prom przez Wisłę na Przeróbkę. W 1856 r. obszar należący do Mlecznego Piotra pomniejszono o tereny wykupione przez Stocznię Królewską. Kres działalności nastał wraz z budową w latach 1903-1904 nowej gazowni. Od 1921 do 1926 r. było to miejsce zimowego kotwiczenia polskich okrętów wojennych, w tym torpedowców Kujawiak, Krakowiak, Mazur, a także okrętu hydrograficznego Pomorzanin.

 

Nota o autorze:

Czesław Podleśny – ur. w 1959 r., jest rzeźbiarzem i ceramikiem. Studiował na Wydziale Rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku (obecnie Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku) oraz w  Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2018 r. uzyskał tytuł doktora sztuki na tejże uczelni. Wraz z Jerzym Foberem i Andrzejem Szarkiem jest współzałożycielem grupy artystycznej „…kim jesteś”. W swojej twórczości posługuje się różnorodnymi materiałami, a jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych i kolekcjach prywatnych. Był rezydentem amerykańskich uczelni, m.in. Maryland Institute College of Art w Baltimore. Jest pomysłodawcą i koordynatorem WL4 Przestrzeni Sztuki w Gdańsku, która działa  od 2015 r., a od 2018 r. w Mlecznym Piotrze.

 

Stan obiektu: dobry

Właściciel/opiekun: WL4 Przestrzeń Sztuki Mleczny Piotr

Autorka wpisu: Dorota Kucharczyk

OBIEKTY W TEJ SAMEJ DZIELNICY

Pomnik Poległych Stoczniowców Grudnia 1970

Typ obiektu
pomnik
Data
16.12.1980
Autor
Bogdan Pietruszka, Elżbieta Szczodrowska-Peplińska, Robert Pepliński, Wiesław Szyślak, Konrad Niklas
Adres
Plac Solidarności

Fragmenty muru Stoczni Gdańskiej oraz Muru Berlińskiego

Typ obiektu
pomnik
Data
2009
Autor
-
Adres
ul. Wały Piastowskie 24

Nowe Życie-neon

Typ obiektu
fasada
Data
2010, 2020
Autor
Elżbieta Jabłońska
Adres
ul. Jaracza 14 
ZOBACZ INNE OBIEKTY

Dziadek

Typ obiektu
graffiti
Data
2015
Autor
Tuse
Adres
ul. Dmowskiego 7

Dekoracja fasady przy Długiej 27

Typ obiektu
sgraffito
Data
1953
Autor
Bernarda Świderska, Ryszard Kozakiewicz
Adres
ul. Długa 27

Pomnik Marii Konopnickiej

Typ obiektu
pomnik
Data
1977
Autor
Franciszek Duszeńko
Adres
Skwer im. Polskich Harcerzy, ul. Wały Jagiellońskie
Brakuje obiektu?

Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia

GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika