Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia
Technika: sgraffito, ceramika
Wymiary: –
Obiekt: Fasadę ozdabiają owalne, ceramiczne medale autorstwa Hanny Główczewskiej, przedstawiają postacie kobiet o wydłużonych proporcjach, ubranych w zwiewne szaty. Kobiety niosą misy z jedzeniem oraz girlandy kwiatów i owoców. Cztery medaliony umieszczono pod oknami pierwszego, trzy pod oknami drugiego piętra. Pomiędzy nimi zakomponowano prostokątne płyciny obramowane sgraffitowym ornamentem autorstwa Bernardy Świderskiej.
Miejsce: Dekoracja malarska powstała w ramach włączenia się artystów, reprezentowanych głównie przez nauczycieli i uczniów gdańskiej PWSSP, w dzieło odbudowy zniszczonego w 1945 r. Głównego Miasta. Ul. Długa i Długi Targ zrekonstruowane zostały w pierwszej fazie odbudowy. Najcenniejsze kamienice starano się rekonstruować wiernie, pozostałym nadawano odpowiedni kostium stylowy, nawiązujący mniej lub bardziej do budynku sprzed 1945 r. Tak odtworzone pierzeje miały być tłem dla odbudowywanych zabytków.
Informacje o autorach:
Bernarda Świderska – ur. 1921 (?) w Warszawie, zm. w 2011 r. Studia na wydziale malarstwa ukończyła w PWSSP w Gdańsku. Na macierzystej uczelni prowadziła Pracownię Tkaniny. Zajmowała się malarstwem ściennym, sztalugowym i tkaniną artystyczną. Wykonała szereg wystrojów reprezentacyjnych gmachów m.in. Pałacu Ostrogskich w Warszawie, Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku, zamku Książ, pałacu prezydenta Francji w La Bruyere, Filharmonii Bydgoskiej.
Hanna Główczewska – ur. w Płocku w 1919, zm. w 1980 r. w Warszawie. Przed wojną studiowała prawo i historię sztuki w Warszawie, studiów nie ukończyła, postanowiła zająć się twórczością artystyczną. Studia w PWSSP w Gdańsku ukończyła w 1952 r . Po studiach wzięła udział w dekorowaniu podnoszonych z ruin Gdańska i Warszawy. W Warszawie pracowała w zespole Hanny Żuławskiej, który dekorował Marszałkowską Dzielnice Mieszkaniową. W stolicy zaprojektowała m.in. mozaikowy zegar przy ul. Wilczej. Oprócz ceramiki architektonicznej projektowała ceramikę użytkową i dekoracyjną (w Kadynach i Włocławku), także rzeźby ogrodowe, rzadziej zajmowała się malarstwem.
Stan obiektu: dobry
Właściciel/opiekun: obiekt prywatny
Autor wpisu: Klaudiusz Grabowski
Źródła:
Wspomnienia z odbudowy Głównego Miasta, t. 1, red. Izabella Trojanowska, Gdańsk 1997; Wspomnienia z odbudowy Głównego Miasta, t. 2, red. Izabella Greczanik-Filip, Gdańsk 1997.
Bibliografia:
Dekoracje architektoniczne Gdańska 1945–1989, t. 1, Główne Miasto – fresk, sgraffito, mozaika, ceramika, red. Jacek Kriegseisen, Gdańsk 2016.
Jacek Friedrich, Malarstwo monumentalne, [w:] Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku 1945–2005, Gdańsk 2005.
Jacek Friedrich, Odbudowa Głównego Miasta w Gdańsku w latach 1945–1960, Gdańsk 2015.
Jacek Friedrich, Wystrój dekoracyjny Drogi Królewskiej w Gdańska w latach 1953–1955, Gdańskie Studia Muzealne, R. 6 (1995).
Katalog zabytków sztuki w Polsce, Gdańsk Główne Miasto, red. Barbara Roll, Iwona Strzelecka, Warszawa 2006.
Jan Kołodziej, Barbara Brzuszkiewicz, Kształtowanie tożsamości miejsca poprzez konserwację istniejących i wykonanych nowych dekoracji artystycznych dla fasad kamienic odbudowanych po 1945 r. na obszarze Głównego Miasta w Gdańsku, [w:] Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 r. Kreacja i konserwacja, red. Anna Jagiellak, Paulina Świątek, Warszawa 2015.
Anna Kriegseisen, „Starogdańskie kamieniczki pełne nowej treści” – dekoracje fasadowe czasu odbudowy 1945–1960, czyli technologia w służbie ideologii, [w:] Gdańsk 1945–1990. Materiały–studia–analizy, t. 1, red. Edmund Kizik, Mirosław Golon, Gdańsk–Warszawa 2017.
Anna Kriegseisen, W poszukiwaniu straconego koloru. Wystrój barwny zachowanych i odbudowanych fasad Głównego i Starego Miasta Gdańska, [w:] Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 r. Kreacja i konserwacja, red. Anna Jagiellak, Paulina Świątek, Warszawa 2015.
Franciszek Mamuszka, Droga Królewska w Gdańsku, Gdańsk 1972.
Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia