Zdjęcie poziome przedawniające rzeźbę w przestrzeni parkowej, która wygląda jak przeskalowany, żółty stempel biurowy. Leży on na boku, dzięki czemu możemy zobaczyć, że na jego szarej podstawie umieszczono litery układające się w napis: „TAJ/JAW”, natomiast na ziemi znajduje się przeskalowana, szara pieczęć z napisem „NIE”.
Fot. Paweł Wyszomirski/Wspólnota Gdańska

Tajne/Jawne

Typ obiektu
rzeźba
Data
06.07.2013
Autor
Wojciech Gołębiowski, Jerzy Lipczyński
Adres
Park im. Prezydenta Ronalda Reagana, wejście D od ul. Jagiellońskiej
Dzielnica
Przymorze
Otwórz w google maps

Technika: instalacja w metalu

Wymiary: wys. 2,7 m, dł. 4 m, waga 700 kg

Obiekt: Praca „Tajne/Jawne” wykonana przez Wojciecha Gołębiowskiego i Jerzego Lipczyńskiego jest częścią Gdańskiej Plenerowej Galerii Rzeźby. Powstała w ramach Gdańskiego Festiwalu Form Przestrzennych „Rozdroża Wolności”, inspirowanego ideą wolności w Gdańsku. Wydarzenie miało miejsce od 2009 do 2019 r. i obejmowało międzynarodowy konkurs na formę przestrzenną oraz instalację artystyczną, międzynarodowy plener rzeźby z drewna, seminarium o sztuce w przestrzeni publicznej, a także liczne wydarzenia towarzyszące. Wolność, czyli główna idea festiwalu, co roku była także tematem konkursu. Dotyczyła nie tylko tematyki, ale również formy wykonania i wolności artystycznego wyrazu.

Instalacja „Tajne/Jawne” zdobyła trzecią nagrodę w konkursie festiwalowym i zdecydowano się zrealizować go w przestrzeni Parku im. Prezydenta Ronalda Reagana. Obiekt został wykonany z profili stalowych, blachy i prętów, otrzymał kolor jasnobrązowy. Ma on formę przeskalowanej pieczęci urzędowej z napisem „Taj i Jaw” na spodzie oraz „Nie” na poduszce z tuszem. Idea pracy odnosi się do obecności dokumentów tzw. tajnych oraz jawnych, ale także do używania pieczęci we współczesnej administracji i zadaje pytanie o poczucie wolności, o to, co ludziom, obywatelom wolno, a czego nie. W kontekście ideologicznym artyści wyszli z założenia, że pieczęciami opatrzone są instrukcje, różnego rodzaju formularze, decyzje, protokoły, wyroki, zgody czy odmowy. Sama forma pieczęci zawiera w sobie zarówno „pozytyw”, jak i „negatyw”, a także nieokreślenie, niepewność tego co wynika z jej „odbicia”. Praca stawia pytanie o działania jawne i tajne, o otwartość, szczerość, ale także o kłamstwo i fałsz, o to, jak postępować w codziennym życiu. Sugeruje przy tym, że każdy aspekt naszego życia ma jawną i ukrytą stronę – że wszystko jest wielowarstwowe.

Miejsce: Gdańska Plenerowa Galeria Rzeźby, zrealizowana w ramach Gdańskiego Festiwalu Form Przestrzennych „Rozdroża Wolności”, usytuowana została na terenie parku im. Prezydenta Ronalda Reagana, honorowego obywatela Gdańska. Znajduje się ona w części parku leżącej na terenie dzielnicy Brzeźno. Założenie parkowe o powierzchni 85 ha zlokalizowano w pasie nadmorskim Gdańska. Obszar parku obejmuje dzielnice: Przymorze Wielkie, zachodnią część Brzeźna oraz wschodnią część dzielnicy Żabianka–Wejhera–Jelitkowo–Tysiąclecia. Wcześniej w tym miejscu znajdowały się tymczasowe ogródki działkowe i nieużytki. Plan zagospodarowania terenu nadmorskiego na cele rekreacyjne powstał w 2001 r. i realizowano go etapami aż do 2014 r. Przestrzeń parku poza miejscami do wypoczynku, aktywności fizycznej czy do palenia ognisk urozmaicono stawami z odpływem z biologiczną zabudową linii brzegowych i wyspami lęgowymi dla ptactwa wodnego. W 2008 r. Park im. Prezydenta Ronalda Reagana w Gdańsku otrzymał wyróżnienie od Towarzystwa Urbanistów Polskich (TUP), które uznało go za najlepiej zagospodarowaną przestrzeń zieloną w Polsce. Praca stanęła w czerwcu 2013 r. w mieście jego autorów, czyli w Szczecinie przed Urzędem Miasta, do Gdańska trafiła w czerwcu, aby w lipcu zostać odsłoniętą w Parku im. Prezydenta Ronalda Reagana.

Informacje o autorze: Wojciech Gołębiowski jest architektem.

Jerzy Lipczyński – ur. w 1965 r. w Tychowie. Jest rzeźbiarzem, pedagogiem i wykładowcą akademickim. Studia ukończył na Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku (obecnie Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku) w pracowni prof. Franciszka Duszeńki. W latach 1999–2001 i 2007–2010 zasiadał w Prezydenckiej Radzie Kultury. Jest członkiem-założycielem Stowarzyszenia Miejsce Sztuki OFFicyna w Szczecinie oraz Stowarzyszenia Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie. Nie ogranicza się artystycznie, jeśli chodzi o materiał, często w swojej twórczości przekracza tradycyjne granice rzeźbiarskiego obiektu, tworząc happeningi, instalacje czy performance, których istotą jest istnienie momentalne. Jest autorem ponad 14-metrowego krucyfiksu, który zawisł w kościele pw. Bożego Ciała przy ul. Staszica w Szczecinie.

Stan obiektu: brak uwag

Właściciel/opiekun: Fundacja Wspólnota Gdańska

Autor wpisu: Dorota Kucharczyk

Bibliografia
strzałka rozwiń bibliografię

Źródła:

Materiały Fundacji Wspólnota Gdańska

Bibliografia:

Jerzy Lipczyński, Żeby nie zapomnieć. Rzeźba Rysowanie Malowanie Drapanie, Szczecin 2011

Stanisław Wołosz, Wielka pieczęć przed Urzędem Miasta w Szczecinie www.gd24.pl

www.gzdiz.gda.pl

www.rozdrozawolnosci.pl

OBIEKTY W TEJ SAMEJ DZIELNICY

Nagłaśniacz myśli

Typ obiektu
rzeźba
Data
04.06.2011
Autor
Jerzy Dobrzański, Joanna Zemanek
Adres
Park im. Prezydenta Ronalda Reagana, wejście C od ul. Obrońców Wybrzeża

Słodka jak cukierek

Typ obiektu
instalacja
Data
2015
Autor
Mariusz Dydo
Adres
Park Nadmorski im. Prezydenta R. Reagana, wejście od ul. Jagiellońskiej

Rozluźnienie

Typ obiektu
instalacja
Data
15.10.2016
Autor
Kacper Wereski
Adres
Park im. Prezydenta Ronalda Reagana, wejście C od ul. Obrońców Wybrzeża
ZOBACZ INNE OBIEKTY

Undercover

Typ obiektu
instalacja
Data
14.05.2010
Autor
Esther Stocker
Adres
skrzyżowanie ul. Łąkowej i Podwale Przedmiejskie

Rzeźba Minerwa

Typ obiektu
detal architektoniczny
Data
1898
Autor
nieznany
Adres
ul. Rybołowców 9

Pomnik Mrongowiusza

Typ obiektu
pomnik
Data
20.06.2009
Autor
Gienadij Jerszow
Adres
ul. Bażyńskiego 8
Brakuje obiektu?

Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia

GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika