Zdjęcie poziome przedstawiające przestrzeń miejską, w którego centralnym punkcie znajduje się stojący TIR. Samochód wraz ze swoim transportem był za wysoki aby mógł spokojnie przejechać pod estakadą, przez co obecnie jest pod nią zaklinowany. Naczepa TIRa jest niebieskiego koloru, a w jej centralnym puncie znajduje się biały okrąg z napisem: „IKW Gallery”.
Fot. Władysław Banach

LKW Gallery

Typ obiektu
instalacja
Data
24.06.2008
Autor
Lex Rijkers, Daniel Milohnic
Adres
ul. Szopy, pod wiaduktem
Dzielnica
Dolne Miasto, Śródmieście
Otwórz w google maps

Technika: mieszana

Wymiary

Obiekt: Ulokowany pod wiaduktem ciężarówka typu TIR z niebieskim kontenerem na naczepie to pierwsza instalacja artystyczna zrealizowana w ramach konkursu Galerii Zewnętrznej Miasta Gdańska, realizowanego przez Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA. Zakleszczony pod wiaduktem samochód symbolicznie odzwierciedla zamknięcie dzielnicy Dolne Miasto, odciętej wiaduktem komunikacyjnym od Starego Miasta. Obiekt był jednym z pierwszych dzieł powstałych w ramach procesu rewitalizacji tej dzielnicy. Umiejscowienie pracy w przestrzeni publicznej pozwoliło na większą integrację społeczności lokalnej poprzez wykorzystanie tego obiektu jako miejsca lokalnych aktywności, w tym edukację młodzieży, oraz szereg realizacji artystycznych skierowanych na projekty społeczne właśnie aktywizujące mieszkańców. Obiekt od początku funkcjonuje jako miejsce do prowadzenia w nim działalności artystycznej i edukacyjnej. Realizowane są w nim projekty zakładające wypełnienie miejsca nową energią dzięki opracowaniu i prowadzeniu stałego programu kuratorskiego przez CSW Łaźnia. Ciężarówka za sprawą swej struktury stała się łatwo dostępnym, alternatywnym centrum kultury – miejscem, gdzie regularnie odbywają się warsztaty, wystawy, koncerty, pokazy filmowe, a także mają miejsce inne formy aktywności kulturalnej i artystycznej.

Lex Rijkers i Daniel Milohnic tworzą projekty uwarunkowane społecznie, używając przeciwstawienia elementów trwałych i czasowych. Tworzą obiekty różnego rodzaju, jak rodzinne przyczepy kempingowe czy miejsca użytkowe dla lokalnych społeczności.

Miejsce: wnętrze miejskie pod wiaduktem: ul. Szopy – ul. Kamienna Grobla. Wnętrze miejskie ciągu ulic Szopy i Kamienna Grobla to zapis modernistycznej koncepcji powojennej odbudowy Gdańska. Owa modernistyczna koncepcja polegała na hybrydowej odbudowie Głównego Miasta, odsłonięciu jego murów miejskich i otoczeniu go od południa i wschodu radykalnie z nim kontrastującym pierścieniem modernistycznych wieżowców. Wieżowce mieszkalne stanęły wzdłuż trasy W-Z, wzdłuż Motławy przy ul. Kamienna Grobla i u. Szopy, oraz wzdłuż ul. Długie Ogrody.

Przejazd pod wiaduktem drogowym w ciągu ul. Szopy – ul. Kamienna Grobla powstał w wyniku kontrowersyjnego projektu z 1959 r., który zakładał poprowadzenie przez obszar starego śródmieścia Gdańska (część miasta położona wewnątrz nowożytnych obwałowań) modernistycznej trasy W-Z, swoistej autostrady miejskiej łączącej ruch samochodowy i tramwajowy. Ta błędna urbanistyczna decyzja doprowadziła do fizycznego, ale przede wszystkim mentalnego odłączenia dzielnic Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta od Głównego Miasta, które po powojennej odbudowie powróciło do roli śródmieścia.

Ulokowane na Dolnym Mieście Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w swoim projekcie Galerii Zewnętrznej Miasta Gdańska podjęło, podobnie jak w ciągu ul. Łąkowej, wysiłek przywrócenia owego mentalnego połączenia pomiędzy śródmieściem i Dolnym Miastem. Zarówno projekt zakleszczonej LKW Gallery, która nie może dojechać na Dolne Miasto, jak i projekt Niewidzialnej Bramy (mającej sprawić, że ów niefortunny wiadukt autostrady zniknie przesłonięty lustrzanymi odbiciami wizerunków miasta) świadczą o głębokim zrozumieniu owego mentalnego rozcięcia miasta na dwie odrębne części. Projekty Krople Bursztynu oraz Murale odchodzą od krytyki utworzonej sytuacji przestrzennej i starają się uczynić to trudne miejsce na swój sposób atrakcyjne.

Informacje o autorze/autorach: Daniel Milohnic – ur. w 1969 r., mieszka we Frankfurcie. Od 1996 r. współpracuje z Dirkiem Paschke. Jest założycielem grupy artystycznej Phantombüro (1997), od 2001 r. współpracuje z Resonatorcoop. Pokazywał swoje prace na licznych wystawach na całym świecie, między innymi na Deutschlandscape, w Victoria & Albert Museum w Londynie (2006), w Pałacu Republiki w Berlinie (2005), na IX Biennale Architektury w Wenecji, w Pawilonie Niemieckim Metamorphosen w Wenecji (2004), na Mobile Architektur (mobile unit) Amsterdam (2002). W 1996 r. Daniel Milohnic i Dirk Paschke zainaugurowali instalację Hafenbad na dziedzińcu Städel Atelier, usytuowanym w środku przemysłowych rejonów wschodniego Frankfurtu. Hafenbad składał się z dwóch zespawanych ze sobą kontenerów dalekomorskich, które utworzyły basen o pojemności 150 tys. litrów. Instalacja wytycza nowe perspektywy w zakresie rewaluacji kultury przemysłowej w Zagłębiu Ruhry. Razem z Lexem Rijkersem otrzymał I nagrodę za projekt LKW Gallery w I edycji konkursu GZMG w 2005 r.

Alexander Rijkers – ur. w 1966 r., mieszka we Frankfurcie. Architekt, razem z projektantką Nanną Hirsch założył w 2001 r. Resonatorcoop, biuro twórców architektury, projektowania i komunikacji, a także Osmotic Room – projekt społeczno-kulturalny obejmujący sztukę, film, literaturę i naukę w kontekście społecznym. Brał udział w licznych konkursach i sympozjach poświęconych rozwojowi i jakości miasta, sztuce w przestrzeni publicznej i architekturze mobilnej. Mobile Unit Shed [Przenośna jednostka mieszkalna] Milohnica, Rijkersa i Paschkego to wielozadaniowy pokój oraz rzeźba w przestrzeni publicznej – miejsce spotkań, komunikacji i życia kulturalnego. Składa się z dwóch kontenerów, drewnianej ławki, trzcin bambusowych, papierowych parasoli i campera, przypomina standardową architekturę przemysłową, lecz uformowany przez parasole rodzaj namiotu przywołuje kontekst nomadyczny. Mobile Unit Shed był pokazywany na wystawie Parasite Paradise w Utrechcie (2003) jako manifest czasowej architektury i elastycznej urbanistyki. Rijkers wspólnie z Danielem Milohnicem otrzymał I nagrodę za projekt LKW Gallery w I edycji konkursu GZMG w 2005 r.

Stan obiektu: dobry

Właściciel/opiekun: Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA

Autor wpisu: Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA

 

Bibliografia
strzałka rozwiń bibliografię

Źródła: Karta inwentaryzacyjna (opracowanie: prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens, dr inż. arch. Izabela Burda, studentki architektury: Daria Zimnicka, Oliwia Żuralska, 2018)

https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/TIR-pod-wiaduktem-ma-ozywic-Dolne-Miasto- n28647.html#

www.laznia.pl

Bibliografia:

Problematyczna, niewygodna, niejasna – rola sztuki w przestrzeni publicznej. W poszukiwaniu możliwego paradygmatu, red. J. Draganovic, A. Szynwelska, CSW ŁAŹNIA, Gdańsk 2013

Sztuka i przestrzeń publiczna, red. J. Dominiczak, K. Wielebska, A. Szynwelska, CSW ŁAŹNIA, Gdańsk 2012

Łaźnia. Sztuka w projektach zmiany społeczne, red. M. Cackowska, CSW ŁAŹNIA, Gdańsk 2009

OBIEKTY W TEJ SAMEJ DZIELNICY

Niewidzialna Brama

Typ obiektu
instalacja
Data
2009
Autor
Front Studio
Adres
ul. Szopy / pod wiaduktem ul. Podwale Przedmiejskie

Krople bursztynu – Amber Drops

Typ obiektu
instalacja
Data
2011
Autor
Daniel Schlaepfer, Fred Hatt
Adres
ul. Szopy / pod wiaduktem ul. Podwale Przedmiejskie

Pomnik Alfa Liczmańskiego

Typ obiektu
pomnik
Data
20.05.1965
Autor
Wiktor Tołkin
Adres
ul. Śluza 6
ZOBACZ INNE OBIEKTY

Para

Typ obiektu
rzeźba
Data
2014
Autor
Bente Kluge
Adres
Park im. Jana Pawła II

Sgraffito na budynku Instytutu Maszyn Przepływowych PG

Typ obiektu
sgraffito
Data
1971
Autor
Kazimierz Ostrowski
Adres
ul. Fiszera 14

Tablica upamiętniająca inicjatorów i twórców Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii UG i GUMed

Typ obiektu
metaloplastyka
Data
27.10.2009
Autor
Tomasz Radziewicz
Adres
ul. Kładki 24
Brakuje obiektu?

Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia

GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika