Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia
Technika: rzeźbiarstwo w drewnie bukowym
Wymiary: 0,6 m x 2 m
Obiekt: Wzrost Krzysztofa Mazura to rzeźba pełna, wolnostojąca, abstrakcyjna. Osią jest geometryczna bryła – wydłużony prostopadłościan. U jego podstawy znajdują się pączkujące, bulwiaste, organiczne wypiętrzenia, a w górnej części wydrążenia w postaci form negatywowych, które uszczuplają masę prostopadłościanu. Podstawa odnosi się do natury, część górna do kulturotwórczej aktywności człowieka. Powstaje gra przeciwieństw: pełnia i brak, istnienie i nieistnienie, progres i regres. Z tych zderzeń rodzą się niepokoje, towarzyszące człowiekowi coraz częściej, gdy podejmuje refleksję na temat swojej roli i skutków ekspansji dla naszej planety. Owoce, jakich człowiek oczekuje od Ziemi, mogą okazać się iluzoryczne w miarę rosnącej eksploatacji jej zasobów i burzenia równowagi. Tytuł symbolizuje witalność natury, z jednej strony odbiorca dostrzega analogię z drzewem, wynikającą choćby z użytego do budowy materiału, z drugiej natomiast może odczytać rzeźbę jako symbol np. falliczny. Rzeźba powstała w 2015 r. w ramach Międzynarodowego Pleneru Rzeźby z Drewna pod hasłem „Granice wolności – czy człowiek może bez ograniczeń ingerować w przyrodę?”, organizowanego przez Fundację Wspólnota Gdańska. Plener odbył się przy Stawie Młyńskim w Gdańsku Oliwie.
Fundacja w latach 2014–2017 zrealizowała pięć plenerów rzeźby z drewna z udziałem artystów z Polski, Litwy, Ukrainy, Rosji, Białorusi, Norwegii, Hiszpanii, Finlandii i Niemiec. Inspiracją plenerów były hasła: „Wolność i odpowiedzialność” (2014), „Książka/Słowo” (2015), „Granice wolności – czy człowiek może ingerować w przyrodę?” (2015), „Migranci. Swoi? Obcy?” (2016), „Bałtycki Dom” (2017). Rzeźby, które powstały, są eksponowane w gdańskim Parku im. Jana Pawła II, tworząc Gdańską Galerię Plenerową Rzeźby, oraz w Leśnym Ogrodzie Botanicznym w Gdyni Marszewie. Sponsorem plenerów była firma Aste sp. z o.o. przy współfinansowaniu przez Miasto Gdańsk. Partnerzy plenerów to Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i Nadleśnictwo Gdańsk.
Miejsce: Rzeźba jest usytuowana na terenie Parku im. Jana Pawła II na gdańskiej Zaspie. Park zajmuje powierzchnię 25,1 ha i został wybudowany jako park osiedlowy dla mieszkańców dzielnic Zaspa i Przymorze. W latach 1981–1988 na terenach użytkowanych wcześniej przez Port Lotniczy Wrzeszcz Park powstał na niezabudowanej części lotniska, którą z przeznaczono właśnie na teren zielony. W przeszłości była porośnięta lasem sosnowym, przez który płynął Potok Brzeźnieński. Drzewostan parkowy utworzony został z drzew starszych, przesadzonych do parku w latach 1982–1983, drzew młodszych z nasadzeń z tego okresu oraz uzupełnień wykonanych w 2006 r. Od strony ul. Meissnera znajduje się plac zabaw dla dzieci. Park poprzecinany jest spacerowymi ścieżkami o nawierzchniach żużlowych i asfaltowych oraz wyposażony w ławki i kosze na śmieci.
Informacje o autorze: Krzysztof Mazur – ur. 12.10.1958 r. w Bielawie. Polski rzeźbiarz, ukończył studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w pracowni rzeźby Barbary Bieniulis-Strynkiewicz oraz Adolfa Ryszki. Po studiach pracował w Zakładzie Rzeźby jako sztukator oraz asystent prof. Adolfa Ryszki, następnie prof. Macieja Szańkowskiego. Obecnie wraz z asystentką Anitą Oborską-Oracz prowadzi na Kierunku Rzeźby Pracownię Rzeźby II. Inicjator Fundacji Praktyk Artystycznych „i…”, wielu imprez artystycznych, w tym Ogólnopolskich Spotkań Twórców i dziesięciu Wystaw Wielkanocnych. Za swą działalność w 1998 r. został wyróżniony przez Ministra Kultury odznaczeniem Honorowy Działacz Kultury. Swoją twórczość prezentował na 15 wystawach indywidualnych i 75 wystawach zbiorowych. W pracy twórczej zajmuje się przede wszystkim rzeźbą i instalacją. Chętnie pracuje, angażując sytuacje zastane. Używa różnych materiałów, najczęściej jednak drewna, tworząc m.in. cykle Łodzi, Drzew i Sklejek. Względem materiału podejmuje najprostsze z możliwych działania, uwzględniające bądź uwypuklające jego naturę. Jego realizacje rzeźbiarskie w warstwie metaforycznej odnoszą się najczęściej do problemów międzyludzkich, ale poprzez pryzmat przeżyć osobistych.
Stan obiektu: dobry
Właściciel: Fundacja Wspólnota Gdańska
Autorka wpisu: Marzena Świtała
Źródła:
Materiały autora
Bibliografia:
Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia