Zdjęcie pionowe wykonane na wprost przedstawiające rzeźbę kobiecą w typie torsu, czyli przedstawienia tułowia człowieka bez rąk, nóg, jak również bez głowy. Tors znajduje się na wysokim, prostopadłościennym, kamiennym postumencie wykonanym w tym samym jasnoszarym kamieniu co rzeźba. Elementy anatomiczne budowy ciała takie jak piersi czy uda, są zaznaczone w sposób delikatny, jak również nie wzbudzają wątpliwości co do ich zgodności biologicznej.
Fot. Paweł Jóźwiak

Tors

Typ obiektu
rzeźba
Data
30.03.1976
Autor
Stanisław Horno-Popławski
Adres
Park Oliwski, ul. Opata Jacka Rybińskiego
Dzielnica
Oliwa
Otwórz w google maps

Technika: rzeźba w granicie

Wymiary: wys. 90 cm, szer. 35 cm, gł. 37 cm

Obiekt: Wykonana przez Stanisława Horno-Popławskiego z jasnoróżowego granitu rzeźba ukazuje tors kobiecy naturalnych rozmiarów, o krągłych, delikatnych kształtach. Traktowane realistycznie pełnoplastyczne przedstawienie – pozbawione rąk, nóg, a także głowy – ujęte zostało od szyi do połowy ud. Poprzez uniesione ku górze ramiona oraz lekko wygięty tułów autor nadał rzeźbie większą lekkość oraz wprowadził do kompozycji asymetrię. W tej fragmentarycznej formie nawiązał do klasycznego dziedzictwa sztuki starożytnej. Rzeźba powstała ok. 1956 r., do zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku trafiła jako bezpośredni zakup od artysty w 1973 r. Od 1976 r. „Tors” jest eksponowany w plenerowej galerii rzeźby w Parku Oliwskim. Praca ustawiona została na granitowym postumencie o wymiarach podstawy 38 × 44 cm i wys. 105 cm. Rzeźba nie jest sygnowana.

Miejsce: Rzeźba wkomponowana jest w naturalne otoczenie północnej części Parku im. Adama Mickiewicza w Oliwie. Stanowi część stałej ekspozycji plenerowej Galerii Współczesnej Rzeźby Gdańskiej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku, powstałej z inicjatywy Muzeum, Zarządu Okręgu Związku Polskich Artystów Plastyków oraz Urzędu Miejskiego. Galeria prezentująca prace artystek i artystów różnego pokolenia oficjalnie została otwarta 30 marca 1976 r.

Informacje o autorze: Stanisław Horno-Popławski – ur. w 1902 r. w Kutaisi (Gruzja), zm. w 1997 r. w Gdańsku. Studiował rzeźbę w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych w pracowni prof. Tadeusza Breyera. W latach 1932–1939 pracował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Po wojnie podjął pracę pedagoga w Szkole Sztuk Pięknych w Białymstoku, następnie w latach 1946–1949 pełnił funkcję profesora na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 1949 r. przeniósł się do Gdańska, gdzie objął kierownictwo Wydziału Rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku (obecnie Akademii Sztuk Pięknych). W latach 1951–1954 był głównym projektantem rzeźb przy odbudowie Głównego Miasta w Gdańsku.

Horno-Popławski był autorem wielu realizacji pomnikowych. Przed II wojną światową wykonał „Pomnik biskupa Bandurskiego” w Katedrze w Wilnie (1937) oraz rzeźbę „Praczki”, stojącą w parku Planty w Białymstoku (1938 r.). Po 1945 r. zrealizował m.in.: „Pomnik Adama Mickiewicza” przed Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie (1955), „Pomnik Juliana Marchlewskiego” we Włocławsku (1962 r.), „Pomnik Stefana Żeromskiego” w Rozewiu (1963), „Pomnik Henryka Sienkiewicza” w Bydgoszczy (1968), „Pomnik Marii Konopnickiej” w Kaliszu (1969) oraz w Słupsku „Pomnik Karola Szymanowskiego” (1971) i „Pomnik Jana Kilińskiego” (1973),Prace artysty znajdują się w zbiorach Muzeów Narodowych Warszawy, Gdańska, Krakowa i Poznania oraz w Muzeum im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy i Muzeum Górnośląskim w Bytomiu.

Stan obiektu: przed renowacją

Właściciel/opiekun: Muzeum Narodowe w Gdańsku

Autor wpisu: Andrzej Zagrobelny

Bibliografia
strzałka rozwiń bibliografię

Źródła:

Karta Katalogu Naukowego Muzealiów Artystycznych i Artystyczno-Historycznych, nr inw. MNG/SW/31/RZ

Bibliografia:

Galeria Współczesnej Rzeźby Gdańskiej w Parku Oliwskim, oprac. J.W. Bradtke, MNG, Gdańsk 1978 [wydanie II, Gdańsk 1989]

Wojciech Zmorzyński, Rzeźba, [w:] Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku 1945–2005. Tradycja i współczesność, MNG, Gdańsk 2005

Franciszek Mamuszka, Ekspozycja rzeźby w parku oliwskim, [w:] tenże, Oliwa. Okruchy z dziejów, zabytki, Gdańsk 1985

Dorota Grubba, Stanisław Horno-Popławski. Droga sztuki – sztuka drogi, PGS, Sopot 2002 [katalog wystawy]

Wzmianki o artyście:

Horno. Stanisław Horno-Popławski. Rzeźba, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych „Zachęta”, Warszawa 1970 [katalog wystawy]

Roman Konik, Myślenie kamieniem. Stanisław Horno-Popławski, Wrocław 2016

Zofia Watrak, Rodowody i kontynuacje rzeźby gdańskiej. Mistrzowie i uczniowie gdańskiej uczelni, „Gdański Rocznik Kulturalny” 1985, nr 8

Ignacy Witz, Plastycy Wybrzeża, Gdańsk 1969

OBIEKTY W TEJ SAMEJ DZIELNICY

Bogini traw

Typ obiektu
rzeźba
Data
1977
Autor
Alfred Wiśniewski
Adres
Park Oliwski, ul. Opata Jacka Rybińskiego

Prześwit

Typ obiektu
rzeźba
Data
30.03.1976
Autor
Stanisław Konieczny
Adres
Park Oliwski, ul. Opata Jacka Rybińskiego

Pomnik Macieja Płażyńskiego

Typ obiektu
pomnik
Data
2020
Autor
Stanisław Radwański, Małgorzata Wiśniewska
Adres
Wita Stwosza 57
ZOBACZ INNE OBIEKTY

Dekoracja fasady kamienicy przy Długiej 66

Typ obiektu
fasada
Data
1953
Autor
Roman Madeyski
Adres
Długa 66

Sgraffito na Domu Rzemieślnika

Typ obiektu
sgraffito
Data
1980
Autor
Ryszard Stryjec
Adres
ul. Klonowa 1

Dekoracja fasady Ogarna 75

Typ obiektu
fasada
Data
2017
Autor
Wilga Badowska
Adres
ul. Ogarna 75
Brakuje obiektu?

Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia

GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika