Zdjęcie przedstawia instalację w przestrzeni publicznej - są to fragmenty blaszanych kontenerów pomalowanych na żółto, na których namalowano graffiti ukazujące sylwetki ludzkie namalowane w sposób uproszczony.
Fot. Paweł Jóźwiak

To skomplikowane / It’s Complicated

Typ obiektu
graffiti
Data
9.11.2021
Autor
Stik
Adres
pas zieleni pomiędzy ul. Popiełuszki a ul. Krótką
Dzielnica
Młode Miasto
Otwórz w google maps

Praca „To skomplikowane” brytyjskiego artysty Stika ukazuje w symboliczny sposób przedstawicieli różnych grup społecznych mieszkańców Gdańska. Praca powstała w 2021 roku i umieszczona jest na pasie zieleni na terenie Stoczni Gdańskiej.

Technika: malarstwo (farby w sprayu), instalacja stalowa, spawana

Wymiary: 207 cm x 1168 cm

 

Obiekt:

Praca „To skomplikowane” brytyjskiego artysty Stika ukazuje w symboliczny sposób przedstawicieli różnych grup społecznych, wiekowych i subkultur, którzy są mieszkańcami Gdańska. Tytuł odnosi się do łączących ich skomplikowanych relacji i nawiązuje do statusu związków zaczerpniętych z Facebooka.

Pierwotnie praca powstała w sierpniu 2011 r. w ramach warsztatów graffiti przeprowadzonych na terenie Dolnego Miasta w Gdańsku przez brytyjskiego artystę Stika . Organizatorami warsztatów były Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia i British Council, a uczestnikami dzieci i młodzież z Gdańska. W pierwszej kolejności artysta pomalował żółtą farbą w sprayu średni kontener morski (ISO 20′) ustawiony na boisku Szkoły Podstawowej nr 65, a następnie naniósł na niego czarno-białe sylwetki ludzików. Tzw. stick figures to znak rozpoznawczy Stika.  Są to proste postaci sprowadzone do namalowanych czarną farbą konturów głowy i tułowia, wypełnionych białą farbą, dwóch kropek w miejscu oczu, patykowatych rączek i nóżek, zazwyczaj na jednolitym tle o intensywnej barwie. Zadaniem dzieci, biorących udział w warsztatach, było „ubranie” ludzików, domalowanie im akcesoriów, pokolorowanie w dowolny sposób. Uczestnicy pracując pod okiem Stika, także używali farb w sprayu. Poza kontenerem „warsztatowym” artysta pokrył charakterystycznym dla siebie graffiti jeszcze jeden kontener, także ustawiony na terenie boiska szkoły.  Obie prace stanowiły barwny akcent i ważny element artystyczny w przestrzeni Dolnego Miasta aż do roku 2014, kiedy to rozpoczęto remont boiska. Kontenery zostały usunięte przez właściciela, a następnie pocięte na kawałki i sprzedane bez zgody artysty handlarzom dzieł sztuki w Wielkiej Brytanii. Przez kolejne lata Stik przy wsparciu licznych instytucji i uczestników warsztatów zabiegał o odzyskanie prac. Ostatecznie na przełomie 2018 i 2019 roku udało się wypracować porozumienie i odzyskać mural. Artysta zdecydował się zniszczyć płyty z autorskim graffiti, a prace stworzone w ramach warsztatów zwrócić do Gdańska. W 2021 roku Stik nawiązał współpracę ze Stocznią Cesarską Development Sp. z o.o. dzięki wsparciu gdańskiego artysty Mariusza Warasa. Odzyskany mural został wyeksponowany na należącym do tej firmy terenie Młodego Miasta.

Blanka Wyrwa z kolektywu CUMY zaprojektowała specjalną konstrukcję stalową na planie sześciokąta, na której zamontowano prace Stika i młodzieży. Pocięte płyty z blachy trapezowej zespawano, tworząc sześć paneli o wysokości 207 cm i szerokości od 213 do 323 cm. Konstrukcja zintegrowana jest z drewnianymi ławkami umieszczonymi na profilach stalowych równolegle do graffiti. Z tych samych profili zbudowano także stojący obok infobox, nadając mu formę prostopadłościanu (200 cm x 240 cm). Na jego ścianie zewnętrznej, od strony hali A38, umieszczono tablicę informacyjną, a w środku konstrukcji zawieszona jest huśtawka. Obie konstrukcje stalowe utrzymane są w żółtej kolorystyce – nawiązującej do oryginalnego tła pracy Stika.

 

Miejsce:

Instalacja została umieszczona na terenie historycznego zespołu budowlanego Stoczni Gdańskiej, w obrębie Stoczni Cesarskiej. Kompleks budynków (od okresu funkcjonowania Stoczni Cesarskiej do 1989 roku) – wraz z zabytkami techniki, założeniami przestrzennymi i historycznymi nazwami siatki ulic – został wpisany do rejestru zabytków 14 grudnia 2017 roku. Praca Stika została umieszczona w obrębie zieleńca położonego pomiędzy ul. Popiełuszki a ul. Krótką, u zbiegu z ul. Odlewników. Obiekt zlokalizowany jest w sąsiedztwie zrealizowanej w XIX wieku zabytkowej hali 38A – Formierni. Pierwotnie budynek pełnił rolę stolarni, malarni i warsztatu linowego. Został zniszczony podczas II wojny światowej, odbudowany w 1946 roku i połączony z sąsiednimi halami. Budynek charakteryzuje się wyjątkową formą architektoniczną, nawiązującą stylistycznie do secesji.

W obrębie samego zieleńca, na którym ustawiono pracę „To skomplikowane”, mieścił się zespół jedno- i dwukondygnacyjnych ceglanych budynków stoczniowych z XIX wieku, które pełniły funkcje magazynowe i warsztatowe do lat 30. XX wieku. Po wojnie ten kwartał pomiędzy ul. Krótką a ul. 27 Grudnia został przekształcony w Wydział K-2. Do początku XXI wieku na terenie tym znajdowały się jeszcze: kotłownia 65A, cynkownia 61A, warsztat mechaniczno-hydrauliczny 101A, hala montażu kadłuba 503A pochodzące z lat 70. XX wieku oraz schron żelbetowy 167A z czasów II wojny światowej. W 2003 roku dla terenów dawnej Stoczni Gdańskiej uchwalono nowy miejscowy plan zagospodarowania, który pozwolił na dokonanie zmian w funkcjonującym dotychczas planie urbanistycznym. Wymienione powyżej obiekty zostały zburzone. Ulica 27 Grudnia też zniknęła z mapy. Teren na nowo podzielono arterią ul. Piłsudskiego (biegnącą równolegle do wcześniejszej ul. 27 Grudnia), wprowadzając nową organizację przestrzeni pod budowę Młodego Miasta.

W sąsiedztwie pracy Stika, bliżej skrzyżowania ul. Popiełuszki i Dokowej, zlokalizowano również „PLONY. Ogród miejski”. Jest to zainicjowana w maju 2021 roku oddolna inicjatywa zakładająca promowanie gospodarki cyrkularnej oraz nieodpłatne udostępnienie mieszkańcom Gdańska grządek pod uprawę warzyw i owoców.

 

 

Informacje o autorze:

Stik – urodzony w 1979 roku brytyjski artysta streetartowy. Jego pierwsze graffiti zaczęły pojawiać się w 2001 roku na ulicach Londynu, przede wszystkim w północno-wschodniej części Hackney i okolicach Shoreditch. Jako artysta posługuje się prostymi środkami wyrazu, by w szybki i prosty sposób przekazać treści dotyczące problemów społecznych. Sam przez wiele lat był dotknięty kryzysem bezdomności, więc w swej twórczości skupia się na grupach mniej uprzywilejowanych i wykluczonych. W 2014 roku namalował „Big Mother” – najwyższy mural w Wielkiej Brytanii (wys. 38,2 m), nawiązujący do miejskiej gentryfikacji i problemów mieszkaniowych. Poza graffiti i muralem zajmuje się też tradycyjnym malarstwem. Ma na koncie liczne wystawy, a jego murale można oglądać w Europie, Azji i Ameryce. Jego prace znajdują się w prywatnych kolekcjach m.in. Eltona Johna, Bono i Briana Maya i osiągają wysokie ceny na międzynarodowych aukcjach dzieł sztuki.

 

Stan obiektu: bardzo dobry

Właściciel/opiekun: właścicielem pracy jest STIK, opiekunem i właścicielem terenu jest Stocznia Cesarska Development Sp. z o.o.

Autorka wpisu: Anna Szynwelska

Bibliografia
strzałka rozwiń bibliografię

 

Bibliografia:

Michał Szlaga, Stocznia, Gdańsk 2013

 

http://stik.org/news (dostęp: 2.10.2022)

https://www.laznia.pl/edukacja/stik-akcja-streetartowa-i-warsztaty-143/ (dostęp: 2.10.2022)

https://kultura.trojmiasto.pl/STIK-akcja-streetartowa-i-warsztaty-imp225149.html (dostęp: 2.10.2022)

https://streetartlondon.co.uk/blog/2011/01/street-artist-stik/ (dostęp: 2.10.2022)

Katarzyna Szydłowska-Greszta,  Sławny artysta pomalował społecznie kontenery w Gdańsku. Teraz można je kupić za tysiące funtów w galerii, 2015

https://www.tvp.info/22025424/slawny-artysta-pomalowal-spolecznie-kontenery-w-gdansku-teraz-mozna-je-kupic-za-tysiace-funtow (dostęp: 2.10.2022)

 

Film:

New Waverly Studios & Stik, STIK Deletes Remains of Missing Artwork, 21.06.2019.

https://www.youtube.com/watch?v=G0oRvx-n1n0&t=115s (dostęp: 2.10.2022)

https://stoczniacesarska.pl/pl/ (dostęp: 2.10.2022)

Gminna ewidencja zabytków obiektów i obszarów z terenu dawnej Stoczni Gdańskiej

https://download.cloudgdansk.pl/gdansk-pl/d/202102164591/gez-obiekty-i-obszary-z-terenu-dawnej-stoczni-gdanskiej-zal-nr2-pdf.pdf (dostęp: 2.10.2022)

 

https://www.gdansk.uw.gov.pl/2770-stocznia-gdanska-w-rejestrze-zabytkow (dostęp: 2.10.2022)

http://www.mkidn.gov.pl/pages/posts/stocznia-gdanska-w-rejestrze-zabytkow-7996.php

(dostęp: 2.10.2022)

 

https://www.gdansk.pl/wiadomosci/Kolejne-fragmenty-dawnej-Stoczni-Gdanskiej-im-Lenina-trafily-do-rejestru-zabytkow,a,162658 (dostęp: 2.10.2022)

https://fotopolska.eu/717192,foto.html (dostęp: 2.10.2022)

http://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?p=153076&sid=2eede7bba07f95bdc6d9560a737a7170 (dostęp: 2.10.2022)

Kajetan Olejko, 175 lat historii Stoczni Gdańskiej, 2019

https://www.gdanskstrefa.com/175-lat-historii-stoczni-gdanskiej/ (dostęp: 2.10.2022)

 

Izabela Biała, PLONY – na terenach Stoczni Cesarskiej powstaje ogród miejski z grządkami do adopcji, 2021

https://www.gdansk.pl/wiadomosci/PLONY-na-Stoczni-Cesarskiej-powstaje-ogrod-miejski-z-grzadkami-do-adopcji,a,196065 (dostęp: 2.10.2022)

OBIEKTY W TEJ SAMEJ DZIELNICY

Oficjalny mural Lechii Gdańsk

Typ obiektu
mural
Data
2021
Autor
Tuse
Adres
ul. Robotnicza 1

Pomnik Poległych Stoczniowców Grudnia 1970

Typ obiektu
pomnik
Data
16.12.1980
Autor
Bogdan Pietruszka, Elżbieta Szczodrowska-Peplińska, Robert Pepliński, Wiesław Szyślak, Konrad Niklas
Adres
Plac Solidarności

Brama II

Typ obiektu
instalacja
Data
2000
Autor
Grzegorz Klaman
Adres
Stocznia Gdańska, przy historycznej bramie nr 2
ZOBACZ INNE OBIEKTY

Pomnik Anny Walentynowicz

Typ obiektu
pomnik
Data
15.08.2015
Autor
Stanisław Milewski
Adres
aleja Grunwaldzka, skwer im. Anny Walentynowicz

Dekoracja fasady Szeroka 80

Typ obiektu
fasada
Data
2014
Autor
Alicja Buławka-Fankidejska Dmitrij Buławka-Fankidejski
Adres
ul. Szeroka 80/81

Mural bez tytułu

Typ obiektu
mural
Data
07.1997
Autor
Tim Portlock
Adres
ul. Nagórskiego 7a
Brakuje obiektu?

Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia

GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika