Zdjęcie poziome wykonane od dołu przedstawiające elewację frontalnej ściany wysuniętego wejścia do wielokondygnacyjnego budynku. Jej estetyka przypomina modernistyczną interpretację ściennego sgraffito. Kolorystyka elewacji jest utrzymana w jasnej tonacji niebiesko-różowo-żółtej kolorystyki z szarymi elementami. Jej kompozycja ma dynamiczną i abstrakcyjną formę.
Fot. Paweł Jóźwiak

Sgraffito na budynku Instytutu Maszyn Przepływowych PG

Typ obiektu
sgraffito
Data
1971
Autor
Kazimierz Ostrowski
Adres
ul. Fiszera 14
Dzielnica
Wrzeszcz
Otwórz w google maps

Technika: mieszana, sgraffito i fresk

Wymiary: Cała fasada frontowa i fragment tylnej

Obiekt: Kompozycja została wykonana na elewacjach budynku Instytut Maszyn Przepływowych PG w technice mieszanej, sgraffito i fresku. Autorem koncepcji i wykonawcą był Kazimierz „Kachu” Ostrowski, profesor ASP w Gdańsku. Dekoracja jest przykładem sztuki abstrakcyjnej w charakterystycznym stylu malarskim artysty, inspirowanym nieco malarstwem Fernanda Légera. Praca została poddana renowacji w 2006 r., podczas której zmieniono oryginalną kolorystykę. Na fasadzie audytorium dekoracja jest utrzymana w kolorystyce pastelowej, na szarobłękitnym tle. Tylna dekoracja jest w kolorystyce kontrastowej, z dominującym kolorem ciemnobrązowego tła.

Miejsce:  Sgraffita mieszczą się na trzech stronach fasady audytorium budynku Instytut Maszyn Przepływowych PG oraz na tylnej ścianie tegoż budynku. Projektantem budynku o modernistycznej bryle był architekt Bogdan Wciorka.

Informacje o autorze: Kazimierz „Kachu” Ostrowski – ur. 1917 r. w Berlinie, zm. w 1999 r. w Gdyni. W 1946 r. rozpoczął studia malarskie w PWSSP w Sopocie w pracowni prof. Artura Nachta-Samborskiego i prof. Jacka Żuławskiego (dyplom uzyskał w 1952 r.). W 1949 otrzymał stypendium rządu francuskiego na studia w Paryżu i został uczniem słynnego malarza francuskiego Fernanda Légera. W latach 1964–1987 był wykładowcą w pracowni malarstwa sztalugowego w PWSSP w Gdańsku. Prezentował swoje obrazy na 60. wystawach indywidualnych i zbiorowych. Wypracował swój indywidualny styl malarstwa abstrakcyjnego, który charakteryzuje się stylizowanym, geometrycznym kształtem, wyrazistą barwą, płaską plamą i niekonwencjonalną wyobraźnią. Jest autorem mozaiki w Teatrze Muzycznym w Gdyni, pracował przy dekoracjach kamienic podczas odbudowy Gdańska, był autorem projektów wnętrz przestrzeni publicznych, np. w słynnych Delikatesach gdańskich. Artysta był uwielbiany przez studentów, stał się legendarną postacią środowiska twórczego Gdańska i uważany jest za jednego z najwybitniejszych malarzy okresu powojennego w Polsce.

Stan obiektu: po renowacji

Właściciel/opiekun: Politechnika Gdańska

Autorka wpisu: Kora Kowalska

Bibliografia
strzałka rozwiń bibliografię

Źródła  

Bibliografia:http://zbrojowniasztuki.pl/upload/files/7c975b5df0a096c22959813314498319.pdf

Ignacy Witz, Plastycy Wybrzeża, Gdańsk 1969.

OBIEKTY W TEJ SAMEJ DZIELNICY

Legenda (Norwidowi)

Typ obiektu
rzeźba
Data
1964
Autor
Alfons Łosowski
Adres
Skwer przy ulicy Klonowej

zegar słoneczny na fasadzie

Typ obiektu
inne
Data
1930
Autor
nieznany
Adres
ul. Partyzantów 59

Sebastian Munch

Typ obiektu
graffiti
Data
2019
Autor
Tuse
Adres
ul. Do Studzienki 31
ZOBACZ INNE OBIEKTY

Fasada kamienicy przy ul. Długiej 11

Typ obiektu
sgraffito
Data
1953
Autor
Józefa Wnukowa
Adres
ul. Długa 11

Pomnik Marii Konopnickiej

Typ obiektu
pomnik
Data
1977
Autor
Franciszek Duszeńko
Adres
Skwer im. Polskich Harcerzy, ul. Wały Jagiellońskie

Mural bez tytułu

Typ obiektu
mural
Data
09.2016
Autor
Rafał Roskowiński, Jacek Zdybel
Adres
ul. Pilotów 16
Brakuje obiektu?

Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia

GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika