Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia
Technika: mieszana, sgraffito i fresk
Wymiary: Cała fasada frontowa i fragment tylnej
Obiekt: Kompozycja została wykonana na elewacjach budynku Instytut Maszyn Przepływowych PG w technice mieszanej, sgraffito i fresku. Autorem koncepcji i wykonawcą był Kazimierz „Kachu” Ostrowski, profesor ASP w Gdańsku. Dekoracja jest przykładem sztuki abstrakcyjnej w charakterystycznym stylu malarskim artysty, inspirowanym nieco malarstwem Fernanda Légera. Praca została poddana renowacji w 2006 r., podczas której zmieniono oryginalną kolorystykę. Na fasadzie audytorium dekoracja jest utrzymana w kolorystyce pastelowej, na szarobłękitnym tle. Tylna dekoracja jest w kolorystyce kontrastowej, z dominującym kolorem ciemnobrązowego tła.
Miejsce: Sgraffita mieszczą się na trzech stronach fasady audytorium budynku Instytut Maszyn Przepływowych PG oraz na tylnej ścianie tegoż budynku. Projektantem budynku o modernistycznej bryle był architekt Bogdan Wciorka.
Informacje o autorze: Kazimierz „Kachu” Ostrowski – ur. 1917 r. w Berlinie, zm. w 1999 r. w Gdyni. W 1946 r. rozpoczął studia malarskie w PWSSP w Sopocie w pracowni prof. Artura Nachta-Samborskiego i prof. Jacka Żuławskiego (dyplom uzyskał w 1952 r.). W 1949 otrzymał stypendium rządu francuskiego na studia w Paryżu i został uczniem słynnego malarza francuskiego Fernanda Légera. W latach 1964–1987 był wykładowcą w pracowni malarstwa sztalugowego w PWSSP w Gdańsku. Prezentował swoje obrazy na 60. wystawach indywidualnych i zbiorowych. Wypracował swój indywidualny styl malarstwa abstrakcyjnego, który charakteryzuje się stylizowanym, geometrycznym kształtem, wyrazistą barwą, płaską plamą i niekonwencjonalną wyobraźnią. Jest autorem mozaiki w Teatrze Muzycznym w Gdyni, pracował przy dekoracjach kamienic podczas odbudowy Gdańska, był autorem projektów wnętrz przestrzeni publicznych, np. w słynnych Delikatesach gdańskich. Artysta był uwielbiany przez studentów, stał się legendarną postacią środowiska twórczego Gdańska i uważany jest za jednego z najwybitniejszych malarzy okresu powojennego w Polsce.
Stan obiektu: po renowacji
Właściciel/opiekun: Politechnika Gdańska
Autorka wpisu: Kora Kowalska
Źródła –
Bibliografia:http://zbrojowniasztuki.pl/upload/files/7c975b5df0a096c22959813314498319.pdf
Ignacy Witz, Plastycy Wybrzeża, Gdańsk 1969.
Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia