Zdjęcie przedstawiające instalację artystyczną w przestrzeni parkowej. Na jej konstrukcje składa się kilkanaście, niewielkich pni, które zostały gęsto ustawione na planie koła. Ich powierzchnie są stosunkowo opracowane i wygładzone, jednak nie wszystkie zostały pozbawionej swojej ciemnobrązowej kory.
Fot. Wspólnota Gdańska

Cannot See the Forest from All the Trees

Typ obiektu
rzeźba
Data
2015
Autor
Hilde Danielsen, Gunvor Tangrand
Adres
Park im. Jana Pawła II
Dzielnica
Zaspa
Otwórz w google maps

Technika: rzeźbiarstwo w drewnie

Wymiary: 4 m x 4 m x 3 m

Obiekt: Projekt składa się z ok. 37 brzozowych pni, każdy o wysokości 2,5 m. Drewniane pnie umieszczone w gruncie tworzą w obrysie labirynt inspirowany Złotą Spiralą Fibonacciego. Pnie zostały okorowane i opalone w ogniu, a w każdym z nich artystka wydrążyła po kilka otworów. Instalacja Cannot See the Forest from All the Trees wyraża przerażenie artystki tragicznymi skutkami działalności człowieka, bezrefleksyjnym niszczeniem planety i postępującym ociepleniem klimatu. Labirynt ma zachęcać widzów do interakcji i zabawy. Otwory w pniach powodują ich pozorną przejrzystość na różnych poziomach widzenia i są bardziej świadkami brutalnych ludzkich czynów niż tradycyjną rzeźbą w drewnie. Gdański plener rzeźby z drewna skłonił artystkę do refleksji na temat zagadnień rozciągających się między jej pracą z „przezroczystymi” cegłami (2003) a drewnianymi rzeźbami z festiwalu rzeźby z drewna w Bergen (2010). Praca nawiązuje do osobistych doświadczeń autorki z wędrówek po Australijskim Parku Narodowym w Mainly, gdzie w 2012 r. widziała spalone lasy, co było dla niej traumatycznym przeżyciem. Spaliło się 20% lasów Australii, zginęła niewyobrażalna liczba ptaków i innych zwierząt! Instalacja powstała w 2015 r. w ramach Międzynarodowego Pleneru Rzeźby z Drewna pod hasłem „Granice wolności – czy człowiek może bez ograniczeń ingerować w przyrodę?”, organizowanego przez Fundację Wspólnota Gdańska. Plener odbył się przy Stawie Młyńskim w Gdańsku Oliwie.

Fundacja w latach 2014–2017 zrealizowała pięć plenerów rzeźby z drewna z udziałem artystów z Polski, Litwy, Ukrainy, Rosji, Białorusi, Norwegii, Hiszpanii, Finlandii i Niemiec. Inspiracją kolejnych plenerów były hasła: „Wolność i odpowiedzialność” (2014), „Książka/Słowo” (2015), „Granice wolności – czy człowiek może ingerować w przyrodę?” (2015), „Migranci. Swoi? Obcy?” (2016), „Bałtycki Dom” (2017). Rzeźby, które powstały, są eksponowane w gdańskim Parku im. Jana Pawła II, tworząc Gdańską Galerię Plenerową Rzeźby, oraz w Leśnym Ogrodzie Botanicznym w Gdyni Marszewie. Sponsorem plenerów była firma Aste sp. z o.o. przy współfinansowaniu przez Miasto Gdańsk. Partnerzy plenerów to Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i Nadleśnictwo Gdańsk.

Miejsce: Instalacja jest usytuowana na terenie Parku im. Jana Pawła II na gdańskiej Zaspie. Park zajmuje powierzchnię 25,1 ha i został wybudowany jako park osiedlowy dla mieszkańców dzielnic Zaspa i Przymorze. W latach 1981–1988 na terenach użytkowanych wcześniej przez Port Lotniczy Wrzeszcz Park powstał na niezabudowanej części lotniska, którą z przeznaczono właśnie na teren zielony. W przeszłości była porośnięta lasem sosnowym, przez który płynął Potok Brzeźnieński. Drzewostan parkowy utworzony został z drzew starszych, przesadzonych do parku w latach 1982–1983, drzew młodszych z nasadzeń z tego okresu oraz uzupełnień wykonanych w 2006 r. Od strony ul. Meissnera znajduje się plac zabaw dla dzieci. Park poprzecinany jest spacerowymi ścieżkami o nawierzchniach żużlowych i asfaltowych oraz wyposażony w ławki i kosze na śmieci.

Informacje o autorce: Hilde Danielsen – norweska artystka wizualna, krytyczka sztuki. Pochodzi z Troms, mieszka w Bergen, w 1996 r. ukończyła studia w Bergen National Academy of the Arts (KHIB) i jest profesorem w dziedzinie sztuk wizualnych na Akademii Sztuki i Projektowania w Bergen. Ma w swym dorobku liczne realizacje w Norwegii i na całym świecie. Stworzyła dziesiątki wielkowymiarowych przestrzennych instalacji, prezentowanych m.in. w Norwegii, Danii, Szwecji, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Polsce, Estonii, Holandii, USA, Korei Południowej, Japonii i Australii. Danielsen często konstruuje formy geometryczne. Używa światła, cienia, przemieszczeń percepcyjnych i instrumentów optycznych. W jej pracach ważna jest zabawa i humor. Danielsen wykorzystuje dobrze znane techniki i materiały, nadając im nowe znaczenia, by zaskoczyć widzów. Twórczość artystki zwykle nawiązuje do obserwowanych, niepokojących zjawisk społecznych i przyrodniczych. Swoim artystycznym językiem wypowiada się na temat spraw fundamentalnych dla ludzi i planety. Danielsen zajmuje się również kreatywną komunikacją artystyczną dla dzieci, młodzieży i dorosłych w Bergen, północnej Norwegii oraz w Polsce, Danii i Australii.

Stan obiektu: dobry

Właściciel: Fundacja Wspólnota Gdańska

Autorzy wpisu: Andrzej Stelmasiewicz, Marzena Świtała

 

Bibliografia
strzałka rozwiń bibliografię

Źródła:

Materiały Fundacji Wspólnota Gdańska

OBIEKTY W TEJ SAMEJ DZIELNICY

The Future Was Here

Typ obiektu
mural
Data
07.2012
Autor
Wallride
Adres
ul. Pilotów 18a

Eternia

Typ obiektu
mural
Data
07.2014
Autor
Pablo Harymbat aka Gualicho
Adres
ul. Skarżyńskiego 10a

Sąd Ostateczny żywy w pikselach

Typ obiektu
mural
Data
09.2017
Autor
Piotr Szwabe
Adres
ul. Skarżyńskiego 6f
ZOBACZ INNE OBIEKTY

Pomnik upamiętniający obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku

Typ obiektu
pomnik
Data
1979
Autor
Maria Talaga, Zygfryd Korpalski
Adres
dziedziniec Zespołu Szkół Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku (ul. Podwale Staromiejskie 51/52)

Mural bez tytułu

Typ obiektu
mural
Data
07.2011
Autor
Joanna Skiba
Adres
ul. Pilotów 10h

Krople bursztynu – Amber Drops

Typ obiektu
instalacja
Data
2011
Autor
Daniel Schlaepfer, Fred Hatt
Adres
ul. Szopy / pod wiaduktem ul. Podwale Przedmiejskie
Brakuje obiektu?

Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia

GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika