Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia
Technika: rzeźbiarstwo w drewnie
Wymiary: 4 m x 4 m x 3 m
Obiekt: Projekt składa się z ok. 37 brzozowych pni, każdy o wysokości 2,5 m. Drewniane pnie umieszczone w gruncie tworzą w obrysie labirynt inspirowany Złotą Spiralą Fibonacciego. Pnie zostały okorowane i opalone w ogniu, a w każdym z nich artystka wydrążyła po kilka otworów. Instalacja Cannot See the Forest from All the Trees wyraża przerażenie artystki tragicznymi skutkami działalności człowieka, bezrefleksyjnym niszczeniem planety i postępującym ociepleniem klimatu. Labirynt ma zachęcać widzów do interakcji i zabawy. Otwory w pniach powodują ich pozorną przejrzystość na różnych poziomach widzenia i są bardziej świadkami brutalnych ludzkich czynów niż tradycyjną rzeźbą w drewnie. Gdański plener rzeźby z drewna skłonił artystkę do refleksji na temat zagadnień rozciągających się między jej pracą z „przezroczystymi” cegłami (2003) a drewnianymi rzeźbami z festiwalu rzeźby z drewna w Bergen (2010). Praca nawiązuje do osobistych doświadczeń autorki z wędrówek po Australijskim Parku Narodowym w Mainly, gdzie w 2012 r. widziała spalone lasy, co było dla niej traumatycznym przeżyciem. Spaliło się 20% lasów Australii, zginęła niewyobrażalna liczba ptaków i innych zwierząt! Instalacja powstała w 2015 r. w ramach Międzynarodowego Pleneru Rzeźby z Drewna pod hasłem „Granice wolności – czy człowiek może bez ograniczeń ingerować w przyrodę?”, organizowanego przez Fundację Wspólnota Gdańska. Plener odbył się przy Stawie Młyńskim w Gdańsku Oliwie.
Fundacja w latach 2014–2017 zrealizowała pięć plenerów rzeźby z drewna z udziałem artystów z Polski, Litwy, Ukrainy, Rosji, Białorusi, Norwegii, Hiszpanii, Finlandii i Niemiec. Inspiracją kolejnych plenerów były hasła: „Wolność i odpowiedzialność” (2014), „Książka/Słowo” (2015), „Granice wolności – czy człowiek może ingerować w przyrodę?” (2015), „Migranci. Swoi? Obcy?” (2016), „Bałtycki Dom” (2017). Rzeźby, które powstały, są eksponowane w gdańskim Parku im. Jana Pawła II, tworząc Gdańską Galerię Plenerową Rzeźby, oraz w Leśnym Ogrodzie Botanicznym w Gdyni Marszewie. Sponsorem plenerów była firma Aste sp. z o.o. przy współfinansowaniu przez Miasto Gdańsk. Partnerzy plenerów to Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i Nadleśnictwo Gdańsk.
Miejsce: Instalacja jest usytuowana na terenie Parku im. Jana Pawła II na gdańskiej Zaspie. Park zajmuje powierzchnię 25,1 ha i został wybudowany jako park osiedlowy dla mieszkańców dzielnic Zaspa i Przymorze. W latach 1981–1988 na terenach użytkowanych wcześniej przez Port Lotniczy Wrzeszcz Park powstał na niezabudowanej części lotniska, którą z przeznaczono właśnie na teren zielony. W przeszłości była porośnięta lasem sosnowym, przez który płynął Potok Brzeźnieński. Drzewostan parkowy utworzony został z drzew starszych, przesadzonych do parku w latach 1982–1983, drzew młodszych z nasadzeń z tego okresu oraz uzupełnień wykonanych w 2006 r. Od strony ul. Meissnera znajduje się plac zabaw dla dzieci. Park poprzecinany jest spacerowymi ścieżkami o nawierzchniach żużlowych i asfaltowych oraz wyposażony w ławki i kosze na śmieci.
Informacje o autorce: Hilde Danielsen – norweska artystka wizualna, krytyczka sztuki. Pochodzi z Troms, mieszka w Bergen, w 1996 r. ukończyła studia w Bergen National Academy of the Arts (KHIB) i jest profesorem w dziedzinie sztuk wizualnych na Akademii Sztuki i Projektowania w Bergen. Ma w swym dorobku liczne realizacje w Norwegii i na całym świecie. Stworzyła dziesiątki wielkowymiarowych przestrzennych instalacji, prezentowanych m.in. w Norwegii, Danii, Szwecji, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Polsce, Estonii, Holandii, USA, Korei Południowej, Japonii i Australii. Danielsen często konstruuje formy geometryczne. Używa światła, cienia, przemieszczeń percepcyjnych i instrumentów optycznych. W jej pracach ważna jest zabawa i humor. Danielsen wykorzystuje dobrze znane techniki i materiały, nadając im nowe znaczenia, by zaskoczyć widzów. Twórczość artystki zwykle nawiązuje do obserwowanych, niepokojących zjawisk społecznych i przyrodniczych. Swoim artystycznym językiem wypowiada się na temat spraw fundamentalnych dla ludzi i planety. Danielsen zajmuje się również kreatywną komunikacją artystyczną dla dzieci, młodzieży i dorosłych w Bergen, północnej Norwegii oraz w Polsce, Danii i Australii.
Stan obiektu: dobry
Właściciel: Fundacja Wspólnota Gdańska
Autorzy wpisu: Andrzej Stelmasiewicz, Marzena Świtała
Źródła:
Materiały Fundacji Wspólnota Gdańska
Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia