Zdjęcie poziome przedstawiające przestrzeń miejską, która jest obserwowana znad nadrzecznych bulwarów. W ich niedalekim sąsiedztwie znajduje się estakada, której niektóre elementy konstrukcyjne są pokryte mocno błyszczącą, srebrną blachą. Pod nią natomiast znajduje się konstrukcja wypełniona drobnym, jasnoszarym żwirem. W żwirze umieszczone są świecące punkty w kolorze pomarańczowym.
Fot. Tomasz Zerek

Krople bursztynu – Amber Drops

Typ obiektu
instalacja
Data
2011
Autor
Daniel Schlaepfer, Fred Hatt
Adres
ul. Szopy / pod wiaduktem ul. Podwale Przedmiejskie
Dzielnica
Dolne Miasto, Śródmieście
Otwórz w google maps

Technika: mieszana

Wymiary –

Obiekt: Krople bursztynu uzyskały I wyróżnienie w III edycji Międzynarodowego Konkursu Galeria Zewnętrzna Miasta Gdańska za subtelne odniesienie się do znaczenia bursztynu w budowaniu gdańskiej tożsamości oraz za minimalistyczne traktowanie estetyki przestrzeni publicznej. Praca została zrealizowana jesienią 2011 r. jako permanentna instalacja site-specific w przestrzeni dzielnicy Dolne Miasto pod wiaduktem przy ul. Szopy. Instalacja „Krople bursztynu” jest skonstruowana z przezroczystych kamyków wykonanych z masy żywicznej z wbudowanym systemem oświetlenia ledowego. Światło bursztynów ma różne natężenie, jakby w rytmie oddychającego człowieka. W żywicy zatopione są artefakty naszych czasów różnego typu i rozmiaru – np. telefon komórkowy i inne relikty życia codziennego – uwięzione w bursztynie niczym owady. Pulsujące światło poszczególnych kamyków i refleksy na metaliczno-lustrzanej płaszczyźnie pracy „Niewidzialna brama” grupy Front Studio łączą się w harmonijną całość, a cała ta przestrzeń żyje i oddycha.

Miejsce: wnętrze miejskie pod wiaduktem: ul. Szopy – ul. Kamienna Grobla. Wnętrze miejskie ciągu ulic Szopy i Kamienna Grobla to zapis modernistycznej koncepcji powojennej odbudowy Gdańska. Owa modernistyczna koncepcja polegała na hybrydowej odbudowie Głównego Miasta, odsłonięciu jego murów miejskich i otoczeniu go od południa i wschodu radykalnie z nim kontrastującym pierścieniem modernistycznych wieżowców. Wieżowce mieszkalne stanęły wzdłuż trasy W-Z, wzdłuż Motławy przy ul. Kamienna Grobla i u. Szopy, oraz wzdłuż ul. Długie Ogrody.

Przejazd pod wiaduktem drogowym w ciągu ul. Szopy – ul. Kamienna Grobla powstał w wyniku kontrowersyjnego projektu z 1959 r., który zakładał poprowadzenie przez obszar starego śródmieścia Gdańska (część miasta położona wewnątrz nowożytnych obwałowań) modernistycznej trasy W-Z, swoistej autostrady miejskiej łączącej ruch samochodowy i tramwajowy. Ta błędna urbanistyczna decyzja doprowadziła do fizycznego, ale przede wszystkim mentalnego odłączenia dzielnic Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta od Głównego Miasta, które po powojennej odbudowie powróciło do roli śródmieścia.

Ulokowane na Dolnym Mieście Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w swoim projekcie Galerii Zewnętrznej Miasta Gdańska podjęło, podobnie jak w ciągu ul. Łąkowej, wysiłek przywrócenia owego mentalnego połączenia pomiędzy śródmieściem i Dolnym Miastem. Zarówno projekt zakleszczonej LKW Gallery, która nie może dojechać na Dolne Miasto, jak i projekt Niewidzialnej Bramy (mającej sprawić, że ów niefortunny wiadukt autostrady zniknie przesłonięty lustrzanymi odbiciami wizerunków miasta) świadczą o głębokim zrozumieniu owego mentalnego rozcięcia miasta na dwie odrębne części. Projekty Krople Bursztynu oraz Murale odchodzą od krytyki utworzonej sytuacji przestrzennej i starają się uczynić to trudne miejsce na swój sposób atrakcyjne.

Informacje o autorze/autorach: Fred Hatt – architekt, projektant i fotograf, Daniel Schlaepfer – botanik i artysta ze Szwajcarii. Tworzą zespół, którego prace dotykają kluczowych cech przestrzeni miejskich: ich formy, światła i nastroju. Fred Hatt pracuje nad architektonicznymi formami o wyrafinowanych kształtach i deformacjach. Daniel Schlaepfer przy pomocy światła i jego odbić konstruuje barwne iluzje, które odmieniają wygląd budynków i nastrój miejskich ulic i placów. Prace obu twórców pokazywane były i realizowane w Szwajcarii, Francji, Portugalii, Boliwii, Japonii i USA. Uliczne oranżerie Hatta stanowią część krajobrazu ulic Genewy, podczas gdy świetlne aranżacje Schlaepfera kreują nastroje parków tego miasta i odmieniają fasady jego budynków. Otrzymali I wyróżnienie w III edycji konkursu GZMG w 2009 r.

Stan obiektu: dobry

Właściciel/opiekun: Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA

Autor wpisu: Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA

 

Bibliografia
strzałka rozwiń bibliografię

Źródła:

Karta inwentaryzacyjna (opracowanie: prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens, dr inż. arch. Izabela Burda, studentki architektury: Daria Zimnicka, Oliwia Żuralska, 2018)

http://www.laznia.plaktualnosciart,521,2011_galeria_zewnetrzna_miasta_gdanska_proba_generalna_amber_drops_krople_bursztynu_.html

www.laznia.pl

Bibliografia:

Problematyczna, niewygodna, niejasna – rola sztuki w przestrzeni publicznej. W poszukiwaniu możliwego paradygmatu, red. J. Draganovic, A. Szynwelska, CSW ŁAŹNIA, Gdańsk 2013

Sztuka i przestrzeń publiczna, red. J. Dominiczak, K. Wielebska, A. Szynwelska, CSW ŁAŹNIA, Gdańsk 2012

Łaźnia. Sztuka w projektach zmiany społeczne, red. M. Cackowska, CSW ŁAŹNIA, Gdańsk 2009

OBIEKTY W TEJ SAMEJ DZIELNICY

Zanurzenie

Typ obiektu
instalacja
Data
2014
Autor
Justyna Wencel, Marcin Chomicki
Adres
Przedłużenie ul. Kurzej

LKW Gallery

Typ obiektu
instalacja
Data
24.06.2008
Autor
Lex Rijkers, Daniel Milohnic
Adres
ul. Szopy, pod wiaduktem

Pomnik Alfa Liczmańskiego

Typ obiektu
pomnik
Data
20.05.1965
Autor
Wiktor Tołkin
Adres
ul. Śluza 6
ZOBACZ INNE OBIEKTY

Dekoracja fasady Ogarna 61

Typ obiektu
fasada
Data
2018
Autor
Jacek Wielebski
Adres
ul. Ogarna 60/61

Sebastian Munch

Typ obiektu
graffiti
Data
2019
Autor
Tuse
Adres
ul. Do Studzienki 31

Dekoracja fasady Ogarna 96

Typ obiektu
płaskorzeźba
Data
2016
Autor
Paweł Mrozek
Adres
ul. Ogarna 96
Brakuje obiektu?

Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia

GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika