Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia
Rzeźba Awiator, przedstawiająca mewy na postumencie, umieszczona została w przestrzeni osiedla mieszkaniowego przy ulicy Jana Pawła II na gdańskiej Zaspie w 2012 roku.
Technika: rzeźba w metalu, odlew
Wymiary: wysokość około 2,5 m
Obiekt:
Rzeźba Awiator powstała w ramach zagospodarowania otoczenia oraz małej architektury osiedla mieszkaniowego Awiator na Zaspie Rozstajach. Osiedle zlokalizowano na dawnym pasie startowym lotniska Gdańsk-Wrzeszcz. Stąd też zamysł realizatorów osiedla, aby podkreślić historię lotniczą miejsca nie tylko w nazwie samego zespołu mieszkaniowego, ale również w jego detalach i dekoracjach. Zdecydowano się urozmaicić wejście do budynku od strony ul. Meissnera poprzez umieszczenie tam współczesnej rzeźby. Została ona wykonana z metalu i ustawiona na granitowym cokole. Przedstawia rzeźbiarsko zarysowane stado mew podrywających się do lotu, jedna za drugą. Rzeźba może też przywodzić na myśl papierowe samoloty, co nie jest bez znaczenia z uwagi na chęć podkreślenia lotniczej historii tej części dzielnicy. Niedaleko znajduje się plaża, do której prowadzi biegnąca równolegle do pasa startowego aleja Jana Pawła II. W związku z tym obecność zarówno mew, jak i samolotów wydaje się adekwatna w tym miejscu. Syntetyczny rysunek lekko wygiętych skrzydeł ptaka nadaje rzeźbie lekkości i może kojarzyć się z podrywającym się samolotem. Na końcu pasa startowego ustawiono zabytkowy samolot. Te dwa obiekty razem stanowią spójną całość, zamykają zamysł przestrzeni małej architektury.
Miejsce:
W miejscu wybudowanego w latach 2011- 2017 osiedla Awiator do 30 marca 1974 roku funkcjonowało lotnisko Gdańsk-Wrzeszcz. Powstało ono w 1910 roku na tzw. Wielkim Placu Ćwiczeń. Pierwszy hangar wybudowano w 1913 roku i założono stację lotniczą. W 1917 roku lotnisko zostało przejęte przez szkołę pilotów lądowych marynarki niemieckiej i na jej potrzeby wybudowano drugi hangar. W 1921 roku część północną, z wyłączeniem terenów przy linii kolejowej, przeznaczono na lotnisko cywilne. Stało się ono lotniskiem międzynarodowym i obsługiwało samoloty różnych towarzystw, m.in. Niemiecko-Radzieckiego Towarzystwa Lotniczego DERULUFT. W 1927 roku lotnisko gościło eskadry myśliwców z Wielkiej Brytanii i USA. W marcu 1945 roku znajdowała się tam baza niemieckiego lotnictwa wojskowego do obrony Gdańska oraz Gdyni. Wówczas cała infrastruktura została zniszczona przez wycofujące się oddziały niemieckie. Oficjalne otwarcie lotniska nastąpiło ponownie w 1947 roku. Obsługiwało ono wówczas siedem połączeń krajowych: do Łodzi, Szczecina, Bydgoszczy, Krakowa, Wrocławia, Katowic i Rzeszowa. Utrzymywano także połączenia zagraniczne do Kopenhagi, Sztokholmu, Berlina, Budapesztu, Warny i Burgas. Pod koniec lat 60. XX wieku rozważano zmianę lokalizacji lotniska bądź jego rozbudowę, ta jednak okazała się niemożliwa ze względu na brak dostępnego terenu. W sierpniu 1971 roku zapadła rządowa decyzja o zlokalizowaniu lotniska w Rębiechowie. Zamknięcie lotniska we Wrzeszczu oficjalnie nastąpiło w 1974 roku.
Informacje o autorze: brak
Stan obiektu: brak uwag
Właściciel/opiekun: Allcon Osiedla
Autorka wpisu: Dorota Kucharczyk
Źródła:
https://www.zbrojowniasztuki.pl/tworca-i-slad/tworca-i-slad-55,3252
Bibliografia:
Daniluk, J. Wasielewski, Dolny Wrzeszcz i Zaspa, Gdańsk 2012, s. 115-120, 123-127
www.allcon.pl
www.biznes.newseria.pl
Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia