Zdjęcie pionowe, wykonane na wprost, przedstawiające sześciokondygnacyjną kamienicę w tkance zabytkowej Głównego Miasta w Gdańsku. Jej czarna fasada w górnej części jest bogato zdobiona nie tylko graficznymi przedstawieniami ludzkimi, jak i postaciami z mitologii, ale także bogatą ornamentyką. Inne ornamenty pojawiają się również w innych partiach kamienicy.
Fot. Michał Szymończyk/Nadbałtyckie Centrum Kultury

Dekoracja fasady przy Długiej 67

Typ obiektu
sgraffito
Data
1953
Autor
Hanna Żuławska
Adres
ul. Długa 67
Dzielnica
Główne Miasto, Śródmieście
Otwórz w google maps

Technika: sgraffito

Wymiary  –

Obiekt: Okazała kamienica narożna z ul. Lektykarską ma adekwatną dekorację sgraffitową. Fasada wyróżnia się wyrazistą kolorystyką dwubarwnego sgraffita – biel na czerni. Nad oknami pierwszego piętra na całej szerokości fasady pas z ornamentem plecionkowym, ciągnący się także przez całą elewację wschodnią. Kondygnację wyżej ornament w analogicznym układzie, obejmujący fasadę i boczną elewację. Składa się z wici roślinnej z wplecionymi ptakami, żaglowcami, flisakami. Także szczyt otrzymał groteskową dekorację składającą się z wici roślinnej, stylizowanych ryb i potworów morskich oraz kandelabrów. U nasady szczytu widzimy postać polskiego szlachcica oraz parę młodych mieszczan, kobieta trzyma w koszyku rybę. W centralnej części bóg mórz Neptun. Nad okrągłym okienkiem personifikacje wiatru, nawiązujące do napisu umieszczonego po bokach: po lewej: „I ty Trytonie i co morzem chiacie fale i wiatry na nas pamietaycie” oraz po prawej: „Stawcie nas znowu niechaj oglądamy Gdańsk od którego teraz odjeżdżamy”. Cytaty zostały zaczerpnięte z poematu Marcina Borzymowskiego, który w 1651 r. odbył podróż morską z Gdańska do Lubeki. Swoje jedyne dzieło zadedykował Gryzeldzie z Zamoyskich Wiśniowieckiej, matce przyszłego króla Polski. Epos Borzymowskiego został ponownie wydany w Gdańsku w 1951 r .

Sgraffitowa dekoracja przez silne zawilgocenie, zły odpływ wody, ale także zbyt dużą ilość barwnika, który spowodował osłabienie zaprawy, już w latach 70. XX w. uległa niemal całkowitej destrukcji. Uratowana została w 1974 r. dzięki gruntownej konserwacji prowadzonej przez Annę Koch pod nadzorem autorki projektu Hanny Żuławskiej. Profesor na podstawie zdjęć i inwentaryzacji wykonała karton i odtworzyła dzięki pomocy Zbigniewa Alkiewicza dekorację. Zmieniono także odcień fasady z ciemnoszarej na niemal czarną. Ostatnia renowacja została przeprowadzona w 2014 r.

Miejsce:  Dekoracja malarska powstała w ramach włączenia się artystów, reprezentowanych głównie przez nauczycieli i uczniów gdańskiej PWSSP,  w dzieło odbudowy zniszczonego w 1945 r. Głównego Miasta. Ul. Długa i Długi Targ zrekonstruowane zostały w pierwszej fazie odbudowy. Najcenniejsze kamienice starano się rekonstruować wiernie, pozostałym nadawano odpowiedni kostium stylowy, nawiązujący mniej lub bardziej do budynku sprzed 1945 r. Tak odtworzone pierzeje miały być tłem dla odbudowywanych zabytków.

Informacje o autorze: Hanna Żuławska – ur. w Warszawie w 1908 r., zm. w 1988 r tamże. Studia plastyczne skończyła w Warszawie, latach 1935–1937 przebywała w Paryżu. Po wojnie wraz z mężem Jackiem przybyła do Sopotu, gdzie stworzyli nowe środowisko artystyczne, tzw. grupę sopocką. Weszła do grona pedagogicznego nowo powołanej PWSSP w Gdańsku, na której wykładała do 1978 r . Obok dekoracji architektonicznych zajmowała się malarstwem sztalugowym i ceramiką artystyczną, odnosząc sukces na wszystkich tych polach. Jej postać łączy dwie najbardziej spektakularne powojenne odbudowy: Warszawy i Gdańska. Mozaiki, sgraffita i freski Żuławskiej zdobią warszawskie Stare i Nowe Miasto oraz gdańskie Główne Miasto. Jej kompozycje ozdobiły także wnętrza Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku, wykańczane w 1970 r. Sztukę monumentalną tworzyła nie tylko przy odbudowach, jej dzieła zdobią także Marszałkowską Dzielnicę Mieszkaniową czy dworzec kolejowy w Gdyni. Duże sukcesy odniosła na polu ceramiki powołując tzw. grupę „Kadyny”, tworzoną przez ceramików projektujących dla rodzimych wytwórni.

Stan obiektu: dobry

Właściciel/opiekun: obiekt prywatny

Autor wpisu: Klaudiusz Grabowski

 

Bibliografia
strzałka rozwiń bibliografię

Źródła: Wspomnienia z odbudowy Głównego Miasta, t. 1, red. red. Izabella Trojanowska, Gdańsk 1997; Wspomnienia z odbudowy Głównego Miasta, t. 2, red. Izabella Greczanik-Filip, red. Gdańsk 1997

Bibliografia:

Dekoracje architektoniczne Gdańska 1945–1989, t. 1, Główne Miasto – fresk, sgraffito, mozaika, ceramika, red. Jacek Kriegseisen, Gdańsk 2016

Jacek Friedrich, Malarstwo monumentalne, [w:] Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku 1945–2005, Gdańsk 2005

Jacek Friedrich, Odbudowa Głównego Miasta w Gdańsku  w latach 1945–1960, Gdańsk 2015

Jacek Friedrich, Wystrój dekoracyjny Drogi Królewskiej w Gdańska  w latach 19531955, Gdańskie Studia Muzealne, R. 6 (1995)

Katalog zabytków sztuki w Polsce, Gdańsk Główne Miasto, red. Barbara Roll, Iwona Strzelecka, Warszawa 2006

Jan Kołodziej, Barbara Brzuszkiewicz, Kształtowanie tożsamości miejsca poprzez konserwację  istniejących i wykonanych nowych dekoracji artystycznych dla fasad kamienic odbudowanych po 1945 r. na obszarze Głównego Miasta w  Gdańsku, [w:] Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 r. Kreacja i konserwacja, red. Anna Jagiellak, Paulina Świątek, Warszawa 2015

Anna Kriegseisen, „Starogdańskie kamieniczki pełne nowej treści” – dekoracje  fasadowe czasu odbudowy 1945–1960, czyli technologia w służbie ideologii, [w:] Gdańsk 1945–1990. Materiały–studia–analizy, t. 1, red. Edmund Kizik, Mirosław Golon, Gdańsk–Warszawa  2017

Anna Kriegseisen, W poszukiwaniu straconego koloru. Wystrój barwny zachowanych i odbudowanych fasad Głównego i Starego Miasta Gdańska, [w:]  Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 r. Kreacja i konserwacja, red. Anna Jagiellak, Paulina Świątek, Warszawa 2015

Jacek Kriegseisen, Gdańskie sgraffita Hanny Żuławskiej, czyli „wianuszek z kwiatów o charakterze rokokowym”, [w:] Hanna Żuławska (1908–1988). Twórcy i założyciele Szkoły Sopockiej, red. Andrzej Zagrobelny, Sopot 2016

Franciszek Mamuszka, Droga Królewska w Gdańsku, Gdańsk 1972

INNE OBIEKTY TEGO AUTORA

Dekoracja fasady przy Długiej 83

Typ obiektu
sgraffito
Data
1953
Autor
Hanna Żuławska
Adres
ul. Długa 83

Dekoracja fasady kamienicy przy Długiej 68

Typ obiektu
fasada
Data
1953
Autor
Hanna Żuławska
Adres
Długa 68
OBIEKTY W TEJ SAMEJ DZIELNICY

Dekoracja fasady Ogarna 62

Typ obiektu
fasada
Data
2018
Autor
Jacek Wielebski
Adres
ul. Ogarna 62/63

Dekoracja fasady Ogarna 74

Typ obiektu
płaskorzeźba
Data
2017
Autor
Alicja Buławka-Fankidejska, Dmitrij Buławka-Fankidejski
Adres
ul. Ogarna 74

Rzeźby na przedprożu byłej pracowni Alfonsa Łosowskiego

Typ obiektu
rzeźba
Data
1980
Autor
Alfons Łosowski
Adres
ul. Mariacka 11/13
ZOBACZ INNE OBIEKTY

Dekoracja fasady przy Długim Targu 25

Typ obiektu
fresk
Data
1954
Autor
Maria Leszczyńska
Adres
ul. Długi Targ 25

The Future Was Here

Typ obiektu
mural
Data
07.2012
Autor
Wallride
Adres
ul. Pilotów 18a

Pomnik Anny Walentynowicz

Typ obiektu
pomnik
Data
15.08.2015
Autor
Stanisław Milewski
Adres
aleja Grunwaldzka, skwer im. Anny Walentynowicz
Brakuje obiektu?

Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia

GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika GAPS brakujący obiekt grafika