Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia
Technika: rzeźbiarstwo w drewnie bukowym
Wymiary: 1 m x 3 m
Obiekt: Rzeźbę stworzył duet młodych, gdańskich artystów: Katarzyny Grządzieli i Czesława Fankidejskiego. W swej pracy nawiązali do kończącego się sezonu wakacyjnego, rzeźba przedstawia typową przedstawicielkę krajów nadbałtyckich – sezonową plażowiczkę. Szczupłą, zgrabną, beztroską, ale tylko pozornie. Kobieta dźwiga bowiem na swej głowie miniaturę jednorodzinnego domu. Bryła jest wieloznaczna. Odczytujemy ją jako nasz wspólny dom, Bałtyk, ale również jako miejsce zamieszkania poszczególnych jednostek i narodów. Kobieta, potraktowana symbolicznie, jest niczym łagodna bogini Westa, która pielęgnuje domowe ognisko. Jednocześnie jako człowiek stanowi filar łączący różne domy i kraje, podtrzymujący dobre stosunki pomiędzy nimi. Rzeźba powstała w 2017 r. w ramach Międzynarodowego Pleneru Rzeźby z Drewna pod hasłem „Bałtycki Dom”, organizowanego przez Fundację Wspólnota Gdańska. Artyści szukali odpowiedzi na pytania: kim są ludzie znad morza? Co wiemy o naszych nadbałtyckich sąsiadach? Czy mamy wspólne cele? Morze Bałtyckie łączy, czy dzieli? Plener, podczas którego powstały prace, odbył się na terenie Zespołu Szkół Architektury Krajobrazu i Usługowo-Handlowych w Gdańsku Oliwie. Wydarzenie dedykowano Nadbałtyckiemu Centrum Kultury z okazji 25-lecia placówki. Rzeźby, których docelową lokalizacją stanowił Park im. Jana Pawła II na Zaspie, najpierw zostały zaprezentowane przy Centrum św. Jana w Gdańsku.
Fundacja w latach 2014–2017 zrealizowała pięć plenerów rzeźby z drewna z udziałem artystów z Polski, Litwy, Ukrainy, Rosji, Białorusi, Norwegii, Hiszpanii, Finlandii i Niemiec. Inspiracją kolejnych plenerów były hasła: „Wolność i odpowiedzialność” (2014), „Książka/Słowo” (2015), „Granice wolności – czy człowiek może ingerować w przyrodę?” (2015), „Migranci. Swoi? Obcy?” (2016), „Bałtycki Dom” (2017). Rzeźby, które powstały, są eksponowane w gdańskim Parku im. Jana Pawła II, tworząc Gdańską Galerię Plenerową Rzeźby, oraz w Leśnym Ogrodzie Botanicznym w Gdyni Marszewie. Sponsorem plenerów była firma Aste sp. z o.o. przy współfinansowaniu przez Miasto Gdańsk. Partnerzy plenerów to Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i Nadleśnictwo Gdańsk.
Miejsce: Rzeźba jest usytuowana na terenie Parku im. Jana Pawła II na gdańskiej Zaspie. Park zajmuje powierzchnię 25,1 ha i został wybudowany jako park osiedlowy dla mieszkańców dzielnic Zaspa i Przymorze. W latach 1981–1988 na terenach użytkowanych wcześniej przez Port Lotniczy Wrzeszcz Park powstał na niezabudowanej części lotniska, którą z przeznaczono właśnie na teren zielony. W przeszłości była porośnięta lasem sosnowym, przez który płynął Potok Brzeźnieński. Drzewostan parkowy utworzony został z drzew starszych, przesadzonych do parku w latach 1982–1983, drzew młodszych z nasadzeń z tego okresu oraz uzupełnień wykonanych w 2006 r. Od strony ul. Meissnera znajduje się plac zabaw dla dzieci. Park poprzecinany jest spacerowymi ścieżkami o nawierzchniach żużlowych i asfaltowych oraz wyposażony w ławki i kosze na śmieci.
Informacja o autorach:
Katarzyna Grządziela – absolwentka Wydziału Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, dyplom z rzeźby obroniła pod kierunkiem prof. Mariusza Białeckiego ze specjalizacją ceramiki w pracowni prof. Teresy Klaman. W latach 2013–2014 studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w Pracowni Rzeźby prof. Jerzego Nowakowskiego. W latach 2012–2013 studiowała na Uniwersytecie w Lublanie w Pracowni Rzeźby prof. Jože Barši. Brała udział w wielu plenerach rzeźbiarskich oraz licznych wystawach zbiorowych, m.in. w wystawie Najlepsze Dyplomy ASP Gdańsk Wpis ukończony, Zbrojownia Sztuki (2018). Zrealizowała również kilka wystaw indywidualnych.
Czesław Fankidejski – ur. w 1981 r. w Starogardzie Gdańskim. Studia ukończył na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie uzyskał dyplom w pracowni prof. Stanisława Radwańskiego ze specjalizacją rekonstrukcja rzeźby w kamieniu pod patronatem prof. Stanisława Gierady. W latach 2009–2012 pedagog na Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Anny Bem-Boruckiej. Był członkiem kolektywów zrzeszonych przy Obywatelskim Centrum Sztuki i Edukacji e66 i Przestrzeni Sztuki WL4 w Gdańsku. Działał przy Festiwalu Teatrów Plenerowych i Ulicznych „Feta” w Gdańsku. Brał udział w wystawach grupowych oraz indywidualnych, w plenerach rzeźbiarskich, a także tworzył scenografię do spektakli teatralnych i baletowych. Uczestnik wystaw: Sztuka z Gdańska, Centre de Lectura, Llotja Tint del, Banyoles Reus, NAZCA, Saragossa, Hiszpania (2013/14) Wadera wystawa indywidualna, Galeria Sztuki Warzywniak w Gdańsku (2014), Przegląd rzeźby ceramicznej WL4 Przestrzeń Sztuki w Gdańsku (2019), Międzynarodowa Wystawa Sztuki KIRIODYGRESY II, Galeria Amfiteatr w Ostródzie (2020), 25 Międzynarodowy Jesienny Salon Sztuki w Lublinie (2020/21). Aktualnie zgłębia tajniki technik ceramicznych we własnej pracowni na wsi koło Skórcza. Jest autorem rzeźby drewnianej Saint Hubert, która w 2011 r. stanęła w Belgii. W swojej pracy artystycznej skupia się na człowieku, jako kreatorze otaczającej rzeczywistości.
Stan obiektu: dobry
Właściciel: Fundacja Wspólnota Gdańska
Autorka wpisu: Marzena Świtała
Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia