Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia
Technika: fresk
Wymiary –
Obiekt: Trójosiowa kamienica z niezwykle bogatą dekoracją malarską. Pierwotnie miała zdobić, według wspomnień Józefy Wnukowej, inną fasadę, aby nie stanowić konkurencji dla sąsiednich, pieczołowicie rekonstruowanych kamienic. Realizacja nawiązuje do bogatych groteskowych ornamentów znanych chociażby z wawelskich arrasów. Przestrzeń pomiędzy parterem a górną krawędzią okien najwyższej kondygnacji wypełniony jest wicią, wstęgami, głowami, popiersiami, kariatydami podtrzymującymi wazy i misy z kwiatami i owocami, rajskimi ptakami, gryfami oraz lwami. Szczególną urodą odznacza się kobiece popiersie, o cechach portretowych, umieszczone po prawej stronie od pary lwów zdobiących przestrzeń pomiędzy oknami pierwszego i drugiego piętra. Już w 1975 r. fasada wymagała gruntownej konserwacji. Przez zbyt szybkie wysychanie tynku przy malowaniu barwnik nie związał się w odpowiedni sposób z podłożem, co spowodowało jego wypłukanie przez deszcz. Obecnie jej stan wymaga pilnej interwencji.
Miejsce Dekoracja malarska powstała w ramach włączenia się artystów, reprezentowanych głównie przez nauczycieli i uczniów gdańskiej PWSSP, w dzieło odbudowy zniszczonego w 1945 r. Głównego Miasta. Ul. Długa i Długi Targ zrekonstruowane zostały w pierwszej fazie odbudowy. Najcenniejsze kamienice starano się rekonstruować wiernie, pozostałym nadawano odpowiedni kostium stylowy, nawiązujący mniej lub bardziej do budynku sprzed 1945 r. Tak odtworzone pierzeje miały być tłem dla odbudowywanych zabytków.
Informacje o autorze: Bernarda Świderska – ur. 1921 (?) w Warszawie, zm. w 2011 r. Studia na wydziale malarstwa ukończyła w PWSSP w Gdańsku. Na macierzystej uczelni prowadziła Pracownię Tkaniny. Zajmowała się malarstwem ściennym, sztalugowym i tkaniną artystyczną. Wykonała szereg wystrojów reprezentacyjnych gmachów m.in. Pałacu Ostrogskich w Warszawie, Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku, zamku Książ, pałacu prezydenta Francji w La Bruyere, Filharmonii Bydgoskiej.
Ryszard Kozakiewicz – absolwent malarstwa PWSSP w Gdańsku.
Stan obiektu: wymaga renowacji
Właściciel/opiekun: obiekt prywatny
Autor wpisu: Klaudiusz Grabowski
Źródła: Wspomnienia z odbudowy Głównego Miasta, t. 1, red. Izabella Trojanowska, Gdańsk 1997, Wspomnienia z odbudowy Głównego Miasta, t. 2, red. Izabella Greczanik-Filip, Gdańsk 1997
Bibliografia:
Dekoracje architektoniczne Gdańska 1945–1989, t. 1, Główne Miasto – fresk, sgraffito, mozaika, ceramika, red. Jacek Kriegseisen, Gdańsk 2016
Jacek Friedrich, Malarstwo monumentalne, [w:] Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku 1945–2005, Gdańsk 2005
Jacek Friedrich, Odbudowa Głównego Miasta w Gdańsku w latach 1945–1960, Gdańsk 2015
Jacek Friedrich, Wystrój dekoracyjny Drogi Królewskiej w Gdańska w latach 1953–1955, Gdańskie Studia Muzealne, R. 6 (1995)
Katalog zabytków sztuki w Polsce, Gdańsk Główne Miasto, red. Barbara Roll, Iwona Strzelecka, Warszawa 2006
Jan Kołodziej, Barbara Brzuszkiewicz, Kształtowanie tożsamości miejsca poprzez konserwację istniejących i wykonanych nowych dekoracji artystycznych dla fasad kamienic odbudowanych po 1945 r. na obszarze Głównego Miasta w Gdańsku, [w:] Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 r. Kreacja i konserwacja, red. Anna Jagiellak, Paulina Świątek, Warszawa 2015
Anna Kriegseisen, „Starogdańskie kamieniczki pełne nowej treści” – dekoracje fasadowe czasu odbudowy 1945–1960, czyli technologia w służbie ideologii, [w:] Gdańsk 1945–1990. Materiały–studia–analizy, t. 1, red. Edmund Kizik, Mirosław Golon, Gdańsk–Warszawa 2017
Anna Kriegseisen, W poszukiwaniu straconego koloru. Wystrój barwny zachowanych i odbudowanych fasad Głównego i Starego Miasta Gdańska, [w:] Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 r. Kreacja i konserwacja, red. Anna Jagiellak, Paulina Świątek, Warszawa 2015
Franciszek Mamuszka, Droga Królewska w Gdańsku, Gdańsk 1972
Pomóż nam budować bazę gdańskich obiektów sztuki, wypełniając formularz i dodając zdjęcia